Mötesplatsen för dig inom gruv- och stålindustrin, okt, 23 2017
Senaste Nytt

Starten av ERTMS försenas på Malmbanan

Malmbanan. Foto: Trafikverket
Malmbanan. Foto: Trafikverket
Publicerad av
Martin Stråmo - 18 feb 2015

Starten av ERTMS-systemet på Malmbanan blir försenad på grund av för dålig tillgång av fordon som klarar av systemet, skriver nsd.se. ERTMS, eller European Rail Traffic Management, har utvecklats för att fungera i flera länder, vilket underlättar vid planerandet av internationella järnvägskorridorer. Implementationen av systemet på Malmbanan skulle ske under år 2018.

– Vi har haft ett bra samråd med tågoperatörerna där vi analyserat konsekvenser av ett införande på Malmbanan. I samförstånd har vi landat i ett genomtänkt beslut, säger Anders Åkeson, projektchef för ERTMS på Trafikverket, till nsd.se.

Totalt ska över 10 000 kilometer järnväg i Sverige förses med systemet innan år 2035. Kostnaden beräknas uppgå till 35 miljarder kronor.

Diamanter bildas under högt tryck och hög temperatur i jordens övre mantel på 150-200 kilometers djup. Det finns huvudsakligen två typer av diamanter som bildas genom metasomatiska processer i bergarterna peridotit och eklogit. Peridotitiska diamanter bildades för cirka 3,5 miljarder år sedan och eklogitiska har bildats i olika generationer som är mellan 900 miljoner och 2,9 miljarder år gamla. Foto:  Pixabay, kredit: Kuongchin
Diamanter bildas under högt tryck och hög temperatur i jordens övre mantel på 150-200 kilometers djup. Det finns huvudsakligen två typer av diamanter som bildas genom metasomatiska processer i bergarterna peridotit och eklogit. Peridotitiska diamanter bildades för cirka 3,5 miljarder år sedan och eklogitiska har bildats i olika generationer som är mellan 900 miljoner och 2,9 miljarder år gamla. Foto: Pixabay, kredit: Kuongchin

"Karelian Diamond Resources diamantgruva värd 220 miljoner dollar"

"Aningen kritisk"

I norra Savolax i Finlands pågår planering av en diamantgruva. Karelian Diamond Resources har på Lon...

Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond
Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond

Morgondagens batterier förenar superkondensatorn och litiumjonbatteriet.

"Metalliskt papper"

Nicklas Blomquist, doktorand vid Mittuniversitetet i Sundsvall och hans forskarkollegor utvecklar fr...