Mötesplatsen för dig inom gruv- och stålindustrin, okt, 23 2017
Senaste Nytt

LKAB nekas prövning i HD

Får inte öka pelletsproduktionen

Foto: F Alm / LKAB
Foto: F Alm / LKAB
Publicerad av
Peter Höök - 26 mar 2017

LKABs ansökan om tillstånd för ökad pelletsproduktion i Kiruna har gått i stå. Det rapporterar NSD. En tidigare dom i mark- och miljödomstolen gick emot företaget och LKAB överklagade den domen. I och med att HD nu avslagit prövning gäller mark- och miljödomstolen utslag i målet. Det innebär att LKAB får göra en ny ansökan gällande hela verksamheten inklusive en ökad pelletsproduktion.

– Vi vet om att det vi kommer in i förmodligen är tuffare än det vi har idag, men vi ser ingen annan utväg. Sedan gäller det att hitta en rimlighet i de villkor vi får för verksamheten, annars fungerar det inte, säger Stefan Romedahl på LKAB till NSD om den nya ansökan till miljödomstolen.

Diamanter bildas under högt tryck och hög temperatur i jordens övre mantel på 150-200 kilometers djup. Det finns huvudsakligen två typer av diamanter som bildas genom metasomatiska processer i bergarterna peridotit och eklogit. Peridotitiska diamanter bildades för cirka 3,5 miljarder år sedan och eklogitiska har bildats i olika generationer som är mellan 900 miljoner och 2,9 miljarder år gamla. Foto:  Pixabay, kredit: Kuongchin
Diamanter bildas under högt tryck och hög temperatur i jordens övre mantel på 150-200 kilometers djup. Det finns huvudsakligen två typer av diamanter som bildas genom metasomatiska processer i bergarterna peridotit och eklogit. Peridotitiska diamanter bildades för cirka 3,5 miljarder år sedan och eklogitiska har bildats i olika generationer som är mellan 900 miljoner och 2,9 miljarder år gamla. Foto: Pixabay, kredit: Kuongchin

"Karelian Diamond Resources diamantgruva värd 220 miljoner dollar"

"Aningen kritisk"

I norra Savolax i Finlands pågår planering av en diamantgruva. Karelian Diamond Resources har på Lon...

Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond
Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond

Morgondagens batterier förenar superkondensatorn och litiumjonbatteriet.

"Metalliskt papper"

Nicklas Blomquist, doktorand vid Mittuniversitetet i Sundsvall och hans forskarkollegor utvecklar fr...