Mötesplatsen för dig inom gruv- och stålindustrin, sep, 23 2017
Senaste Nytt

Analytiker: Litium – den nya oljan

Dado Galdieri/AP: Världens största kända tillgångar av litium finns i saltöknen Uyuni i Bolivia. Arkivbild.
Dado Galdieri/AP: Världens största kända tillgångar av litium finns i saltöknen Uyuni i Bolivia. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 03 sep 2017

Verksamhet för utvinning av metaller som litium innebär ett ekonomiskt risktagande eftersom det kräver stora investeringar. Det svåra är att förutse var prisnivån kommer att ligga i framtiden.

Priset är alltid den drivande kraften. Det måste finnas en lönsamhet, säger Martin Jansson, råvarustrateg på Handelsbanken.

Kraftig prisuppgång

Under de senaste åren har priset på litium ökat rekordartat i takt med utvecklingen av produkter som kräver uppladdningsbara batterier, som mobiltelefoner och elfordon.

I juni kostade litium 10 479 dollar per ton, cirka 85 000 kronor per ton, en prisökning med 46 procent på ett år. Dessförinnan hade priset pendlat mellan 6 000 och 7 000 dollar per ton under flera års tid.

Martin Jansson uppskattar att priset på litium behöver fortsätta stiga rejält en tid för att incitamenten för fler satsningar på litiumproduktion ska finnas.

Jag tror att det behöver dubblas en gång till och det får nog ske inom ett eller två år, säger Martin Jansson, om hur produktionen ska kunna möta den ökande efterfrågan.

Framtida maktmedel

Någon risk för brist på litium, eller de övriga metaller som är kritiska vid tillverkningen av elbilsbatterier ser han inte. Enligt den amerikanska motsvarigheten till Sveriges geologiska undersökning (SGU) har litiumtillgångar på totalt 47 miljoner ton litium identifierats världen över. Världsproduktionen under förra året uppgick till 35 000 ton.

Det är ingen brist på litiumprojekt egentligen. Det är brist på folk som vågar ta risken att investera i dem, säger Martin Jansson.

Litium, men även andra metaller som behövs i tillverkningen av elbilsbatterier som kobolt och mangan, kommer att vara kritiska resurser, enligt Martin Jansson. Han spår att den så kallade triangeln i Sydamerika, Argentina–Bolivia–Chile, med stora litiumtillgångar kommer att vara avgörande för att världen ska kunna genomföra sin elbilsrevolution.

Litium kommer till viss del att spela ut oljan. Oljan är inte bara en råvara i dag, den är också ett maktmedel. Det här kan också bli det, säger Martin Jansson.