Mötesplatsen för dig inom gruv- och stålindustrin, dec, 18 2017
Senaste Nytt

Ny metod för bilkarosstillverkning av höghållfast aluminium

Bild: AP&T
Bild: AP&T
Publicerad av
Simon Matthis - 28 nov 2017

Ulricehamnsbaserad AP&T har tagit fram en helt ny metod för tillverkning av bilkarossdelar i höghållfast aluminium. Metoden kan bli ett viktigt bidrag i utvecklingen av lättare, säkrare och energieffektivare fordon med lägre påverkan på klimat och miljö.

 – Genom vår forskning och utveckling kring nya material och produktionsprocesser hjälper vi våra kunder att ta fram allt lättare, säkrare och energieffektivare produkter. Det är en viktig del av den omställning i hållbar riktning som nu pågår inom bilindustrin, säger AP&T:s vd Magnus Baarman.

Med AP&T:s lösning kan strukturdelar som hittills tillverkats av stålplåt eller kallformad aluminium istället produceras av varmformad höghållfast aluminium. Det gör det möjligt att minska materialtjockleken och sänka komponentvikten med mellan 30 och 50 procent samtidigt som materialstyrka och krocksäkerhet förbättras.

– Vår processteknologi ökar materialets formbarhet avsevärt, vilket gör att vi kan använda höghållfast aluminium även till komplext utformade delar och integrera flera funktioner och egenskaper i en och samma komponent, säger Christian Koroschetz, CTO, Technology Development på AP&T.

Det innebär bland annat att komponenter som idag tillverkas av flera sammanfogade delar nu kan produceras i betydligt färre steg. Och med en rationellare process följer också kostnadsfördelar.

– Färre detaljer, färre tillverkningssteg och behov av färre verktyg ger tillsammans med effektivare hantering, logistik och montering en totalkostnad som ligger klart under dagens nivå. Trots högre kostnader för produktionsutrustning och material, säger Christian Koroschetz.

Australiensiska ägaren av gruvföretagsgruppen Hancock, Gina Rinehart, t.v. och representanter för dotterbolaget järnmalmsprojekt i västra Australien, Roy Hill, genomför här en ceremoni i syfte att ge personliga namn åt nya gruvfordon. Dessutom kommer samtliga fordon att målas rosa, som påminnelse om kampen mot bröstcancer och som stöd för bröstcancerforskning och patienter och för ökade möjligheter för kvinnor i gruvdrift. Varje lastbil namngavs efter individer som är viktiga för ägaren fru Rinehart.
Australiensiska ägaren av gruvföretagsgruppen Hancock, Gina Rinehart, t.v. och representanter för dotterbolaget järnmalmsprojekt i västra Australien, Roy Hill, genomför här en ceremoni i syfte att ge personliga namn åt nya gruvfordon. Dessutom kommer samtliga fordon att målas rosa, som påminnelse om kampen mot bröstcancer och som stöd för bröstcancerforskning och patienter och för ökade möjligheter för kvinnor i gruvdrift. Varje lastbil namngavs efter individer som är viktiga för ägaren fru Rinehart.

Gruvföretaget Hancock sätter in förarlösa fordon