Mötesplatsen för dig inom gruv- och stålindustrin, jun, 25 2018
Senaste Nytt

Indiska järnvägen börjar använda aluminiumvagnar

På en indisk järnvägsstation med avgående tåg i delstaten Rajastan, bland annat med en tågluffare i förgrunden. Foto: Markku Björkman
På en indisk järnvägsstation med avgående tåg i delstaten Rajastan, bland annat med en tågluffare i förgrunden. Foto: Markku Björkman
Publicerad av
Markku Björkman - 05 mar 2018

Den indiska järnvägen (Indian Railways) kommer snart att introducera 15 aluminiumvagnar på vissa rutter i slutet av detta decennium enligt en källa.

Den anonyma källan säger enligt tidskriften Aluminium att vagnsätten, vilka är en del av ett program kallat Train-20 och som motsvarar självgående elektriska enheter (EMU), ska framföras med hastigheter upp till 160 km/h och innehålla automatiska dörrsystem.

”En global anbudsförfrågan har gått ut till internationella tågtillverkare för konstruktion, utveckling, tillverkning, provning och igångkörning av tågsätt med aluminiumkaross. Bud förväntas öppnas 2018 för granskning.”

Indian Railways planerar att köpa 15 lätta och energieffektiva tågsätt till en kostnad av 390 MUSD. Varje tågsätt ska bestå av 20 vagnar, och de ska innehålla både sitt- och sovvagnar.

Förutom hastighets- och effektivitetskrav ska tågen omfatta trivseldetaljer som WiFi, infotainment och GPS-system för information om resestatus för pendlarna. Vagnarna ska också förses med plyschinteriörer och modern LED-belysning samt vilorumsfaciliteter såsom rörelsefritt tvättvatten med uttömningsfria vakuumdrivna biotoaletter.

Om de första 15 tågsätten blir framgångsrika kan en option på ytterligare 10 tågsätt utlösas. Trots att de första sätten troligen sätts samman hos tillverkaren, säger överenskommelsen att de efterföljande ska sättas samman av indiska Integrated Coach Factory (ICF) nära Chennai.

Train-20 programmet bygger på föregångaren Train-18 programmet, som dock har använt rostfritt stål i vagnparken på vissa dagsturer på Shatabdiexpressen. Train-20 programmet innehåller fler tåg och ska operera på viktiga nattlinjer på Rajdhani-rutter, vilka anses vara mer prestigefyllda.

Källa: Tidningen Aluminium

Annons

Annons

Annons