Mötesplatsen för dig inom gruv- och stålindustrin, feb, 15 2019
Senaste Nytt

Förnybar el ger ökat behov av metaller

Foto: Magnus Nilsson
Foto: Magnus Nilsson
I Luleå tekniska universitets monter var det späckat med innovativ kunskap. Christina Wanhainen, professor och vetenskaplig ledare för Framtidens gruvor vid LTU, Anna Utsi, programchef på SIP STRIM och Per Storm, vd, för EIT RawMaterials North AB stod precis och förberedde sina föredrag på scenen när Mining & Metal kom på besök. Foto: Magnus Nilsson
I Luleå tekniska universitets monter var det späckat med innovativ kunskap. Christina Wanhainen, professor och vetenskaplig ledare för Framtidens gruvor vid LTU, Anna Utsi, programchef på SIP STRIM och Per Storm, vd, för EIT RawMaterials North AB stod precis och förberedde sina föredrag på scenen när Mining & Metal kom på besök. Foto: Magnus Nilsson
Morgan Rody och Jenny Nordström, från Epiroc Rock Drills AB respektive Mobilaris Mining and Civil Engineering, var här för att visa upp framtidens intelligenta gruvor i det stora EU-stödda samverkansprojektet SIMS, Sustainable Intelligent Mining Systems, som koordineras av Epiroc och där en rad svenska företag ingår. I montern kunde besökaren testa att gå ner i en VR-gruva. Foto: Magnus Nilsson
Morgan Rody och Jenny Nordström, från Epiroc Rock Drills AB respektive Mobilaris Mining and Civil Engineering, var här för att visa upp framtidens intelligenta gruvor i det stora EU-stödda samverkansprojektet SIMS, Sustainable Intelligent Mining Systems, som koordineras av Epiroc och där en rad svenska företag ingår. I montern kunde besökaren testa att gå ner i en VR-gruva. Foto: Magnus Nilsson
”Future Mine and Mineral är en jätteviktig mötesplats för oss där man får höra om de senaste teknikerna och lyssna på kollegor i branschen.” Det säger Jonny Eliasson, vd för Outotec Sweden AB, på plats i företagets monter på konferensen tillsammans med kollegan Erika Vinblad von Walter, site account manager.
”Future Mine and Mineral är en jätteviktig mötesplats för oss där man får höra om de senaste teknikerna och lyssna på kollegor i branschen.” Det säger Jonny Eliasson, vd för Outotec Sweden AB, på plats i företagets monter på konferensen tillsammans med kollegan Erika Vinblad von Walter, site account manager.
”Konferensen är ett perfekt tillfälle för oss att känna av hur snacket går inom gruvnäringen och få chansen att visa upp spännande nyheter, vi är ju faktiskt en ganska så innovativ myndighet.” Det säger Erika Ingvald, enhetschef vid SGU. Bredvid står kollegan Théo Berthet, geolog.
”Konferensen är ett perfekt tillfälle för oss att känna av hur snacket går inom gruvnäringen och få chansen att visa upp spännande nyheter, vi är ju faktiskt en ganska så innovativ myndighet.” Det säger Erika Ingvald, enhetschef vid SGU. Bredvid står kollegan Théo Berthet, geolog.
Nu i vår börjar finska Sotkamo Silver leverera höghaltigt silverkoncentrat och zinkkoncentrat till Boliden och deras smältverk. Företagets vd, Timo Lindborg, var på plats på konferensen för att berätta mera om produktionen.
Nu i vår börjar finska Sotkamo Silver leverera höghaltigt silverkoncentrat och zinkkoncentrat till Boliden och deras smältverk. Företagets vd, Timo Lindborg, var på plats på konferensen för att berätta mera om produktionen.
Peter Kaméus, communications manager, och Farshad Samie, business development executive, vid Lots Group, ett dotterbolag till Scania som håller på med optimerade transportlösningar inom bland annat gruvindustri, hade kommit till Vinterträdgården på Grand Hôtel för att knyta kontakter med nya potentiella kunder och samarbetspartners.
Peter Kaméus, communications manager, och Farshad Samie, business development executive, vid Lots Group, ett dotterbolag till Scania som håller på med optimerade transportlösningar inom bland annat gruvindustri, hade kommit till Vinterträdgården på Grand Hôtel för att knyta kontakter med nya potentiella kunder och samarbetspartners.
Förra året avsattes medel i den nationella transportplanen för att bygga halva Norrbotniabanan, nu väntar man på klartecken för den andra halvan, den mellan Umeå och Luleå. Elisabeth Sinclair, projektledare, och Eva Lundqvist, kommunikatör, på Norrbotniabanan, var här för att berätta om det aktuella läget och betona vikten av att den färdigställs. Projektet stöds av bland andra Boliden och LKAB.
Förra året avsattes medel i den nationella transportplanen för att bygga halva Norrbotniabanan, nu väntar man på klartecken för den andra halvan, den mellan Umeå och Luleå. Elisabeth Sinclair, projektledare, och Eva Lundqvist, kommunikatör, på Norrbotniabanan, var här för att berätta om det aktuella läget och betona vikten av att den färdigställs. Projektet stöds av bland andra Boliden och LKAB.
Om bara något år väntas 34 miljoner ton järnmalm passera Port of Narvik årligen. Hamndirektör Rune Johan Arnøy hade kommit till Stockholm för att locka fler företag att ta tåget norrut mot Narvik istället för att välja vägen söderut.
Om bara något år väntas 34 miljoner ton järnmalm passera Port of Narvik årligen. Hamndirektör Rune Johan Arnøy hade kommit till Stockholm för att locka fler företag att ta tåget norrut mot Narvik istället för att välja vägen söderut.
Publicerad av
Simon Matthis - 29 jan 2019

Mining & Metal har besökt konferensen Framtidens Gruv- och Mineralindustri på Grand Hôtel i Stockholm där Mikael Staffas, vd för Boliden, talade om de ökade behovet av metaller i samband med satsningen på förnybar el och elektrifieringen av fordonsflottan. En elbil innehåller exempelvis tre gånger så mycket koppar som ett traditionellt fordon, och redan idag råder det brist på både koppar och metaller som kobolt och nickel.  

 Text: Magnus Nilsson

Annons