Mötesplatsen för dig inom gruv- och stålindustrin, feb, 15 2019
Senaste Nytt

Keliber räknar med 20 år av gruvdrift och utvinning av litium

Kelibers malmletare markerar för borrhål. Foto: Keliber
Kelibers malmletare markerar för borrhål. Foto: Keliber
Publicerad av
Markku Björkman - 29 jan 2019

Finländska gruvföretaget Keliber ordnade nyligen en välbesökt imformationsmöte för allmänheten i närheten av stadens Kokkola.

Gruvdrift planeras på fem olika platser i Kokkola, Kaustinen och Kruunupyy. Den första gruvan som ska öppnas finns i Syväjärvi i Ullava i Kokkola och ska enligt planerna öppnas 2021.

Det handlar om ett dagbrott och gropen skulle bli ungefär 8 hektar stor och 100 meter djup. Planeringen för Syväjärvi har kommit längst och gruvtillståndet för det området är klart.

I Rapasaari i Kaustinen i blir det fråga om både dagbrott och en regelrätt gruva. Totalt handlar det om ett 10-15 hektar stort område man skulle gräva på. De övriga gruvorna Outovesi i Kaustinen, Länttä i Kokkola och Emmes i Kruunupyy är på några hektar var.

Det avgörande för om det ska bli gruvdrift 2021 är dels hur tillståndsprocesserna går. Och dels hur finansieringsfrågan löser sig.

Innan det blir någon gruvdrift behövs totalt 250 miljoner euro för gruvorna, en anrikningsanläggning Kaustinen och en fabrik i Kokkola.

- Det lönar sig tillverka litium här i nejden. Vi har egen råvara i gruvorna för minst 13 år. För resterande sju år kan vi köpa in råvara från utlandet, förklarar Kelibers business controller Niklas Jansson för pressens representanter.

Bolaget räknar med att investeringen ska betala tillbaka sig på cirka fem år. Vem som kommer att investera är oklart i det här skedet. Men enligt Jansson finns intresse.

- Det finns intresse så länge vi har goda siffror att visa upp, säger Jansson till Svenska Yle.

Enligt Jansson är gruvplanerna en stor sak för hela regionen. I byggskedet räknar man med att 800 personer sysselsätts. Efter det kommer omkring 150 personer att jobba i gruvorna, på anrikningsanläggningen i Kaustby och i fabriken i Karleby.

Gruvmassorna ska först tas till en anrikningsanläggning i Kaustinen. Därifrån ska det fraktas till bolagets fabrik i Kokkola. Där förädlas det till antingen litiumhydroxid eller litiumkarbonat.

Enligt bolagets beräkningar kommer trafiken på riksväg 13 att öka en aning, uppemot 15 lastbilar kommer varje dag att köra tur och retur mellan Kaustinen och Kokkola.

Mellan gruvorna och Kaustby blir det mer trafik. Där handlar det om en handfull lastbilar i timmen.

En av biprodukterna från fabriken kommer att vara sand som kan används av andra aktörer på storindustriområdet i Kokkola.

Annons