Mötesplatsen för dig inom gruv- och stålindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Jernkontoret vill sänka sjöfartsavgifterna

Bulkgodshamnen i Oxelösund. Foto: TS Eriksson/Wikimedia Commons
Bulkgodshamnen i Oxelösund. Foto: TS Eriksson/Wikimedia Commons
Publicerad av
Simon Matthis - 05 jun 2019

Sjöfartsverket finansieras till övervägande delar med avgifter. Men ju dyrare det blir att använda sjötransporter desto svårare blir det att klara miljömålen. Det skriver Svensk Sjöfart och Jernkontoret i en debattartikel i Dagens industri.

Sjöfarten kan transportera stora volymer gods, vilket gör att sjöfartens miljö- och klimatpåverkan per transporterad enhet är låg. Dessutom pågår ett arbete med att minska miljö- och klimatpåverkan ytterligare, bland annat genom att använda nya bränslen och optimera designen av fartygen.

Sjöfartsverket finansieras till största delen med avgifter från sjöfarten.  Men höjda avgifter har resulterat i att sjötransporterna minskat, enligt Jernkontoret och Svensk Sjöfart.  

I debattartikeln kräver Svensk Sjöfart och Jernkontoret svar från statsminister Stefan Löfven på hur det politiska verktyget Sjöfartsverket och dess ekonomiska förutsättningar ska kunna bidra till att föra över mer transporter till de klimatsmarta transportalternativen järnväg och sjöfart.