Priset på laboratorieframställda diamanter har fallit 60 procent på mindre än ett halvår. Detta sedan De Beers, världens största diamantförsäljare, själva börjat tillverka syntetiska diamanter till juvelerare.
De Beers, som är en del av gruvkoncernen Anglo American, sände chockvågor i diamantbranschen förra året när de gick ut med att de skrotar sin policy att bara sälja naturliga diamanter till konsumenter och syntetiska för industriellt bruk - för att börja sälja syntetiska diamanter även för privatbruk.
I delstaten Oregon i USA har De Beers investerat i en fabrik för tillverkning av syntetiska diamanter med en kapacitet på en halv miljon karat om året när den står färdig 2020.
Huvudsyftet med De Beers initiativ är, enligt Reuters, att skilja naturliga diamanter från syntetiska dito. Prisfallet på syntetiska diamanter är med andra ord exakt vad De Beers har eftersträvat. Bolaget marknadsföringsbudget för sina naturliga diamanter var förra året 166 miljoner dollar, den högsta på ett årtionde, vilket ger en fingervisning om vad De Beers har i kikaren.