Gränges lanserar långsiktiga hållbarhetsmål

Foto: Gränges
Foto: Gränges

Gränges lanserade häromdagen ett antal ambitiösa långsiktiga hållbarhetsmål som syftar till att öka bolagets bidrag till global hållbar utveckling samt säkerställa bolagets framtida konkurrenskraft och tillväxt.

Målen omfattar fem områden: god affärsetik, hållbara och ansvarsfulla inköp, hållbar verksamhet, jämlika och högpresterande team, samt hållbara produkter. För varje område har Gränges artikulerat ett tydligt långsiktigt åtagande samt långsiktiga mål för 2025.

– Sättet på vilket vi planerar och bedriver vår verksamhet idag har en stor påverkan på framtiden. Vi måste kontinuerligt utmana oss själva för att utveckla hållbara produkter som skapar konkret affärs- och hållbarhetsnytta för våra kunder. Tack vare aluminiumets låga vikt och återvinningsbarhet, kan våra produkter främja ett cirkulärt förhållningssätt samt möjliggöra att kunder och slutanvändare kan uppnå betydande minskningar i energiförbrukning och lägre utsläpp av växthusgaser, säger Gränges VD Johan Menckel, i ett pressmeddelande.

– Dessa mål är också logiska ur ett affärsperspektiv i och med att hållbarhetsåtgärder kan öka vår försäljning och vår lönsamhet. Gränges nya långsiktiga mål visar vårt engagemang för hållbarhet och vårt starka fokus på att integrera hållbarhet i allt vi gör, tillägger han.

Ett axplock av hållbarhetsmålen för 2025 presenteras nedan:

- Minska antalet registrerbara olyckor per miljon arbetade timmar (Total Recordable Rate) till 3,0.

- Minska direkta och indirekta klimatutsläpp från inköpt energi per ton produkt med 25 procent.

- Uppnå 100 procent årligt deltagande i Gränges uppförandekodsutbildning.

- Öka andelen kvinnor bland ledande befattningshavare till minst 30 procent.