Medan suget efter elbilar ökar stadigt går det betydligt trögare att locka investeringar till gruvbolag som bryter så kallade batterimineraler. Vilket kan leda till en global brist på dessa mineraler, varnar Teslas vd.
Till Reuters säger Sarah Maryssael, chef för Teslas batterimetallförsörjning, att hon också tror att priserna på nyckelmetaller i batteritillverkning, såsom kobolt, litium, nickel och koppar kommer att öka exponentiellt till följd av begränsad tillgång.
Sådana varningar har nyligen kommit från de andra stora elbilstillverkarna som Ford Motor, Toyota och BMW, som sagt att bilindustrin kan behöva investera direkt i batterimetallgruvor för att säkra utbudet de kommande tre till fem åren.
En lösning på den uppkomna situationen, som bland andra Ford anammat, är att minska andelen kobolt i elbilsbatterier och därmed göra sig mindre exponerad för koboltbrist. Ford har tidigare deklarerat att de inte ser något behov av att själva delta i mineralbrytning, men har nu medgett att de kan komma att ompröva det beslutet i framtiden.