Företaget Atlas Copco har fått i uppgift samordna ett projekt för hållbar och intelligent gruvdrift. Projektet, som går under namnet SIMS (Sustainable Intelligent Mining Systems), finansieras av EU-programmet Horizon 2020 och totalt deltar 11 organisationer från Sverige, Finland, Tyskland och Polen. Under det treåriga projektet, som har en budget på 16 miljoner euro, kommer man bland annat att demonstrera 5G-kommunikation från Ericsson, 800xA-processtyrning från ABB och Mobilaris underjordiska positioneringssystem i olika Europeiska gruvor.
Utöver att agera samordnare ska Atlas Copcos dessutom bidra med batteridrivna gruvfordon till projektet, vilket ska göra framtidens gruvor både renare och säkrare, samtidigt som kostnaderna minskas.
Batteridrivna fordon, med amerikanska Tesla i spetsen, har redan gjort sitt intåg på personbilsmarknaden, men nu är det enligt Atlas Copco dags att gruvgångarna får sin egen Tesla i och med företagets nya batteridrivna gruvlastare Scooptram ST7 Battery.
Dagens gruvfordon drivs huvudsakligen av diesel, vilket kräver dyra ventilationssystem, och de elfordon som finns drivs med hjälp av kablar som begränsar räckvidden och rörligheten. Med Scooptram ST7 Battery, som helt går på batteri, slipper man emellertid problemen med både diesel och kablar.
- De eldrivna produkterna har också flera indirekta fördelar, som minskad total miljöpåverkan och ökad medarbetarnöjdhet, samtidigt som de bidrar till en positiv samhällsutveckling, säger Erik Svedlund från Atlas Copco.
Scooptram ST7 Battery kommer att lanseras först på den nordamerikanska marknaden, men ska även demonstreras i Europa under SIMS-projektet. Dessutom undersöker Atlas Copco möjligheten att framöver lansera fler produkter, som truckar och borriggar, med liknande batteriteknik.