Gruvområdet i Dannemora ska locka 50 000 besökare om året
Johan Arvsten köpte tillsammans med Per Berglund Dannemora Mineral av konkursförvaltaren i fjol och genomförde ett namnbyte till Dannemora Koncern. Hur det blir med ny gruvdrift är för tidigt att säga, berättar vd Johan Arvsten för UNT. Nu utvecklas "gruvturism" i gruvområdet.
– Malmbrytning är inte prio ett, utan det är att få det här att bära sig. Vi har ett antal strategiska spår som vi arbetar med. Turismen är huvudfokus för att det ska börja hända något i Dannemora och det är vad vi har jobbat med sedan vi tog över förra sommaren.
Innan gruvdrift kan komma igång igen krävs ett miljötillstånd. Själva förfarandet är kostsamt och tidskrävande.
– Tekniskt är det inte någon oöverkomlig uppgift att inleda brytning, malmen ligger där nere och väntar. Det svåraste är miljötillståndet. Det näst svåraste är att sälja malmen.
Finansieringsfrågan måste även lösas inför de investeringar som krävs.
– Finansieringen av uppstart finns det flera olika scenarion kring, men vi vill se ett strategiskt val av samarbete. För tillfället prioriterar vi att få Dannemora att leva och det är just nu med turismen samtidigt som det långsiktiga arbetet med gruvan fortgår, säger Johan Arvsten till UNT.
Målsättningen på sikt är att gruvområdet i Dannemora ska locka 50 000 besökare om året.