Göteborgs Hamn hanterar cirka en tredjedel av Sveriges utrikeshandel
Den upptrappade konflikten i Göteborgs hamn kan få stora konsekvenser för ståltillverkaren Uddeholm, rapporterar SR P4 Värmland. 70 procent av Uddeholms export går via Göteborgs hamn.
– Alla transporter via Göteborgs hamn kommer att upphöra under en period, och det kommer att slå stenhårt mot oss. Och det finns inte så många alternativ just nu, eftersom alla sitter i samma situation, säger Uddeholms vd Johnny Sjöström till P4 Värmland.
Göteborgs Hamn hanterar cirka en tredjedel av Sveriges utrikeshandel. Effekten av konflikten mellan APM Terminals och Hamnarbetarförbundets avdelning 4 har blivit att flera kunder valt andra rutter och hamnar för att få sitt gods till och från Sverige med minskad marknadsandel och personalstyrka för APM Terminals som följd. Detta slår hårt mot Sveriges näringsliv eftersom industrin och handeln är beroende av hamnen för import och export.
Vad konflikten handlar om möjligheten ör att det lokala facken vill förhandla om ett eget kollektivavtal. Men på arbetsplatsen finns redan ett kollektivavtal som har tecknats mellan Sveriges Hamnar och svenska Transportarbetareförbundet och som gäller för samtliga hamnar i Sverige. Det är inte möjligt enligt svensk rätt att teckna ytterligare kollektivavtal för APM Terminals.