Boliden startar pilotprojekt för elektrifiering av gruvtruckar i Aitik

Foto: Boliden

Boliden har i samarbete med industripartners och akademi initierat ett pilot- och demonstrationsprojekt för elektrifiering av trucktransporterna i Aitik, Sveriges största koppardagbrott. Inom projektet utvecklas, byggs och utvärderas en elektrifierad transportramp med kontaktledningar och fyra modifierade bergtruckar med strömavtagare.

I det tvååriga projektet samarbetar Boliden med ett flertal partners. Eitech och ABB för uppbyggnaden av den elektriska infrastrukturen. Pon Equipment och Caterpillar utför ombyggnad av gruvtruckarna. Chalmers bedriver forskning som belyser systemaspekterna kring elektrifieringen. Projektet stöds av Energimyndigheten.

Tekniken som utvecklas vill man ska spela en nyckelroll för Bolidens gruvors strategi att bli oberoende av fossila bränslen. Förväntade reduktioner av växthusgasuppsläpp är upp till 80% på de sträckor där tekniken implementeras. Dessutom finns potential för ökad produktivitet.

– Detta projekt har potential att radikalt minska koldioxidutsläppen från gruvbrytningen, det är ytterligare en åtgärd för att minska olika industriprocessers utsläpp. Minskade koldioxidutsläpp från gruvbrytningen är viktigt för att kunna tillverka till exempel framtidens fordon på ett mer hållbart sätt.  Denna satsning är på så sätt ett komplement till Northvolts kommande gröna batterifabrik som också den delfinansieras av Energimyndigheten, säger generaldirektör Erik Brandsma, i ett pressmeddelande.

Den elektrifierade provsträckan kommer att driftsättas under hösten 2018. Peter Palo är projektledare för systemuppbyggnaden i Aitik.

 – Att hantera utmaningarna med att bygga upp en helt ny anläggning i en aktiv gruva utan att störa pågående produktion eller äventyra säkerheten är kritiskt för projektet. Under uppbyggnaden kommer vi i perioder ha över 30 personer som arbetar parallellt med installationen, säger han.