Sandvik framhåller mångfald som ett viktigt verktyg i att skapa goda affärsresultat. Med en global verksamhet och kunder i över 150 länder är det enligt företaget nödvändigt att ta vara på olika perspektiv och erfarenheter för att vara fortsatt framgångsrikt.
– För mig är det väldigt viktigt att vi arbetar med mångfaldsfrågorna från flera olika perspektiv. Vi vill vara ett kundnära och inkluderande företag med en blandning av kön, ålder, bakgrund och nationalitet hos dem som arbetar hos oss, likväl som det är hos våra kunder, säger Johan Kerstell, HR-direktör på Sandvik, i ett pressmeddelande.
– Jag är övertygad om att det ger oss en bättre verksamhet och att det gör att vi fattar bättre beslut och når bättre affärsresultat. Men för att det ska bli verklighet behövs konkreta insatser, tillägger han.
Sandvik har ett program som fokuserar på ledarskap över gränser och ett globalt ledarskapsprogram som ger en introduktion till hur man som chef arbetar med mångfald och inkludering. Under 2017 ökade andelen kvinnor i chefspositioner från 16,5 procent till 17,1 procent.