Företaget Eitech har under året i samarbete med partners och uppdragsgivaren Boliden arbetat med ett pilotprojekt för elektrifiering av gruvtruckar i Aitik, Skandinaviens största dagbrott. Efter en framgångsrik testperiod har utvecklingsprojektet gått in i nästa fas med fortsatt utvärdering i normal produktion.
Gruvtruckarna, som lastade väger vardera närmare 600 ton, är bland de största i världen. Trucken CAT 795F AC är dieselelektriska och kan gå ungefär dubbelt så fort med eldrift i jämförelse med dieseldrift. I projektet har en 700 meter lång ramp med 8 procents uppförslutning elektrifierats.
Utvecklingsprojektet Truck Trolley drivs i samverkan mellan Boliden, Energimyndigheten, Eitech, ABB, PON och Chalmers. Eitech ansvarar för överordnad systemdimensionering, elsäkerhetsfrågor, konstruktion av kontaktledningssystem samt installation.
- Det finns naturligtvis många utmaningar med att konstruera och bygga en helt ny anläggning av den här typen, men de går bra att hantera om man gör det på ett strukturerat sätt, säger Gunnar Hammarström på Eitech i ett pressmeddelande.