Svårt ersätta kobolt i elbilsbatterier

Photo: Wikimedia Commons
Photo: Wikimedia Commons

Efterfrågan på kobolt har varit rekordstor under 2018, men det har också svårigheterna att få tag på det ”blå” guldet i tillräckliga mängder varit, då lejonparten av koboltproduktionen sker i det konflikthärjade landet DR Kongo. Därför vill många ersätta kobolt med andra mer lättillgängliga metaller.

Tesla har till exempel gått ut med att de kommer att minska koboltinnehållet i sina elbilsbatterier till ”i praktiken ingenting”. Och ett nytt katodrecept på hur koboltinnehållet skulle kunna dras ned till ett minimum har utvecklats, det så kallat 811-receptet. Det består av ingredienserna nickel-kobolt-mangan. 811 står för åtta delar nickel, en del kobolt och en del mangan.

Men de sydkoreanska batteritillverkrna SK Innovation co LG Chem, som ville satsa på 811-receptet, meddelar att de stött på svårigheter att får kemin i receptet att gå ihop och har skjutit upp kommersiell tillverkning.

”Betydelsen av 811 på marknaden för litiumjonbatterikatod kommer att vara minimal på kort sikt”, skriver marknadsanalysföretaget Benchmark Mineral Intelligence i en rapport.