På den tyska byggmässan Bauma 2013 presenterade Sandvik en uppgradering av sitt avancerade 3D-navigeringssystem för topphammarriggar i DX-serien. Bland de nya funktionerna i TIM3D V2 kan nämnas en helt ny typ av användargränssnitt, trådlös dataöverföring och förbättrad kompatibilitet med externa system. Det moderna navigeringssystemet i TIM3D V2 bygger på satellitkommunikation, vilket ger väsentligt förbättrad borrnoggrannhet, effektivitet och produktivitet i bergtäkter, vägbyggen och dagbrott.
Navigeringssystemet TIM3D förbättrar hålkvaliteten och ger noggrannare hålpositionering. Hålen blir parallella och håldelning och bottennivåer likformiga, vilket märks i form av bättre fragmentering och minskad mängd storblock och finmaterial, enligt Sandvik. Därmed ökar effektiviteten senare i produktionskedjan, inom såväl krossning som lastning och transport. Systemet sägs samtidigt eliminera behovet av kartläggning. Detta minskar risken för fel, vilket ger betydligt snabbare borrning.
TIM3D utnyttjar flersatellits RTK GNSS-navigering och är kompatibel med satellitsystemen GPS och Glonass. Navigeringen utgår från borrplaner, som görs i vanliga Office-program eller i systemets inbyggda program. Trådlös dataöverföring, en ny funktion i version två, förbättrar användarkomforten och snabbar upp arbetet. Det går även att överföra borrplanen via ett USB-minne. Borrplaner sparas i standardformatet Iredes, med start- och slutkoordinater för hål i tre dimensioner. Med en lokal basstation, eller VRS-korrigering, ligger navigeringsnoggrannheten inom fem centimeter och systemets totala noggrannhet därmed inom tio centimeter.
Den nya versionen införs på Sandviks topphammarriggar i DPi-serien i början av 2014.