ABB har fått en order av Boliden på ett treårigt serviceavtal på ABB:s livscykelservice vid koppargruvan i Aitik, nära Gällivare.
Avtalet täcker livscykelservice, fjärrdiagnostik och planerat underhåll av två direktstyrda kvarnar (gearless mill drives GMD). Därutöver ska ABB förse Boliden med tekniska konsulttjänster i samband med pågående uppgraderingar av kvarnarna samt kvarndrivsystemen[ (ring-geared mill drive RMD). Med detta avancerade angreppssätt för långsiktig service ska ABB hjälpa Boliden att öka utrustningens livslängd, minimera oplanerade avbrott och öka systemtillgängligheten i malningsprocessen.
Livscykelservice inkluderar en utsedd kontaktperson som är ansvarig för alla frågor och beställningar samt kommunikations- och serviceplanering inklusive avstämningsmöten för att följa upp olösta frågor. Avtalet omfattar också ABB:s tjänster för fjärrdiagnostik inklusive dygnet runt support (telefon och e-post), felsökning (akut fjärrsupport), periodiska underhållsrapporter och tillståndsövervakning av GMD-utrustningen.
Tjänsterna för fjärrdiagnostik är utformade för att stödja kritiska komplexa system. ABB:s ingenjörer kan komma åt GMD-systemen och lokalisera fel varifrån som helst i världen. De kan logga in i systemen på distans för att undersöka problem och ge rekommendationer för nästa steg eller åtgärda problem direkt.