Finland vill bygga järnväg till Sokligruvan

VR Class Dm7-dieseltåg på utflykt med en grupp internationella järnvägsentusiaster vid Kursu järnvägsstation nära Salla i finska Lappland. Foto: Jyrki Längman
VR Class Dm7-dieseltåg på utflykt med en grupp internationella järnvägsentusiaster vid Kursu järnvägsstation nära Salla i finska Lappland. Foto: Jyrki Längman

Den finländska staten är beredd att betala hälften av kostnaderna för en ny järnväg och för en vägförbindelse till gruvan som planeras till Sokli i Savukoski i Lappland. Statens andel är enligt de preliminära kalkylerna högst 200 miljoner euro.

En ny järnväg från Salla till Savukoski och upprustningen av banavsnittet Kemijärvi–Salla torde utgöra största delen av kostnaderna för tänkbara trafikförbindelser.

Savukoski, där Sokli ligger, är en kommun i östra delen av landskapet Lappland i Finland. Savukoski har 1 126 invånare och har en yta på 6 495,95 kvadratmeter.

En del av kommunens yta utgörs av Urho Kekkonens nationalpark. Korvatunturi, fjället där, som bekant, Jultomten bor, finns i kommunen inom nationalparkens område, på gränsen till Ryssland.

Finlands finanspolitiska ministerutskott beslutade nyligen att förhandlingarna med den norska gödselproducenten Yara fortsätter inom de tidigare nämnda finansiella ramarna. Kostnaderna för fosfatgruvan, som Yara planerar, skulle bli cirka 1,3 miljarder euro.

Yara har räknat att en ny järnväg kostar nästan 400 miljoner euro. Inklusive en ny väg från Sokli till Martti.

Yara gör upp nya lönsamhetskalkyler efter statens besked. De torde bli klara inom ett halvår varefter ett eventuellt principbeslut om att starta gruvan kan väntas.

Källa: HBL