”Sandviks resultatutveckling har inte varit idealisk”

Sandviks styrelseordförande Johan Molin. Foto: Sandvik
Sandviks styrelseordförande Johan Molin. Foto: Sandvik

Sandviks styrelseordförande Johan Molin förtydligar att han gått in i styrelsen med öppet mandat och att han inte fått i uppdrag att byta ut Faxander. Det är ett beslut som vuxit fram med tiden och för sex till åtta veckor sedan han tog upp frågan med styrelsen - som ställde sig bakom beslutet. Det berättar Molin för SIX News efter presskonferensen som hölls i samband med vd-bytet.

Johan Molin beskriver att Faxander under första halvåret i år jobbat mycket med utmaningarna kring den tuffa marknaden inom gas och olja inom verksamhetsområdet Mining & Construction. Han såg därför att det var svårt för Faxander att tända till igen inför bolagets nya utmaningar och med en ny styrelseordförande som pressar på.

"Med en ny styrelseordförande på plats kan det också vara bra tajming att byta vd", säger han.

Beslutet klubbades dock inte formellt förrän under ett styrelsemöte på måndagseftermiddagen, efter det att TV4:s ekonominyheter rapporterat om det stundande vd-bytet.

På frågan om Olof Faxander var med på beslutet eller om han kände att han hade mer att ge svarar Molin:

"Det frågade jag inte. Han förstod nog, det inser alla vd:ar att det finns ett slut någon gång."

Johan Molin understryker att Olof Faxander har varit engagerad och aktiv i många projekt, men att det tyvärr inte är alla projekt som gått i mål.

"Det är inte det att vi är missnöjda med hans initiativ, men resultatutvecklingen har inte varit idealisk. Olof har också verkat på en motig marknad, det ska man komma ihåg."

Efterträder Faxander gör Wärtsiläs nuvarande vd Björn Rosengren.

Får Björn Rosengren samma mål att uppfylla eller får han mandat att skapa nya mål?

"Han kommer att få bilda sin egen uppfattning och ta fram ett recept på framgång utifrån de produkter vi besitter i dag", säger Johan Molin.

Enligt avtalet kommer Olof Faxander att få ersättning under sin uppsägningstid som är 24 månader, vilket kan ge honom totalt 30 miljoner kronor.

"Det får han om han ej finner annat arbete under den här perioden", inflikar Johan Molin.

I jakten på Faxanders efterträdare har Sandvik tagit hjälp av en rekryteringsbyrå som vaskat fram lämpliga kandidater och Björn Rosengren var inte den enda kandidaten.

Det som vägde över till Rosengrens fördel var hans förmåga att få folk med sig och hans 30-åriga erfarenhet, berättar Johan Molin.

Framför allt lyfter Molin fram Rosengrens tid på Atlas Copco, varifrån han fått konkret kunskap om området och haft en period av framgångar, men också hans tid hos Wärtsilä där han fått upp lönsamheten i eftermarknaden. Johan Molin beskriver också Björn Rosengrens förmåga att förändra som "mycket snabb".

Björn Rosengren blev kontaktad i slutet av juni men fick den formella frågan om han ville bli Sandviks nya vd i slutet av juli. Det var inte ett helt lätt beslut.

"Det är klart att det fanns mycket att fundera på. Jag jobbar i ett bolag jag trivs på, men Sandvik är ett bolag som är spännande och det var smickrande att få frågan. Beslutet växte fram och jag har spenderat mycket tid med Johan Molin under sommaren och bidragande var att vi är lika skolade och står på samma nivå, det är viktigt", säger Rosengren.

Björn Rosengren säger att han kommer att köpa aktier och investera i Sandvik, men han vet inte hur mycket än.

"Vi får se hur mycket jag kan skrapa ihop".

Björn Rosengren är förtegen om planerna för Sandvik och hänvisar till att han måste börja på bolaget först för att kunna sätta sig in i verksamheterna ordentligt. Inte heller frågan om att dela upp bolagets divisioner vill han gå närmare in på.

"Jag ser ingen förändring i det som ligger nu. Mats Backman kör bolaget från och med nu och då är det 'business as usual'. Han kommer att fortsätta genomföra de besparingsprogram som ligger och när jag kommer ska jag tillsammans med verksamhetscheferna sätta mig in i alla delar och diskutera hur vi driver lönsamheten."

Att Sandvik ska vara marknadsledande i Kina verkar dock vara en plan för den tillträdande vd:n:

"Kina är en viktig och stor del av Sandviks tillväxtstrategi, även om tillväxten på den kinesiska marknaden inte är lika stor i dag som i början av 2000-talet. Jag har spenderat mycket tid i Kina genom Atlas Copco och har lärt mig att man inte kan vara världsledande om man inte är ledande där."

Björn Rosengren beskrivs av analytiker som en person med passion för forskning och utveckling. Rosengren uppger att han inte ser det som något brådskande att öka investeringarna i just forskning och utveckling hos Sandvik.

"Sandvik är mig veterligen ett av de ledande företagen som investerar i forskning och utveckling, så det är inte bland de viktigare delarna jag kommer att titta på. Sandvik ligger som det är ganska långt fram på innovationssidan."

Med tuffa marknadsförhållanden inom gruvindustrin och pressade priser på gas och olja, varför skulle du lyckas lyfta Sandvik?

"Jag tror att det handlar om att skapa en bra miljö och struktur som låter kompetenta människor utvecklas, driva lönsamhet och se till att alla verksamheter har drivkraft. Det är viktigt att påpeka att Sandvik går ganska bra i dag och har ett bra kassaflöde, om än med hjälp från valutaeffekter, så det är ingen krissituation. Jag tror inte på revolutionerande förändringar där aktiekursen sticker direkt, utan på fortlöpande och långsiktiga förbättringar".

(SIX News)