I Rotebro, på E4:an mellan Stockholm och Arlanda, har två nya broar byggts. Broarnas stålkonstruktioner och brofundamentens pålar har levererats av Ruukki. Ruukki genomförde även den komplicerade sidolanseringen, då en av de 325 meter långa broarna förflyttades ett tjugotal meter för att hamna i rätt läge.
En flyttning i sidled i denna storleksklass har inte gjorts tidigare i Norden. Broarna öppnades för trafik den 3 augusti.
Broarna ligger i ett av Sveriges med trafikerade områden med en daglig passage av 95 000 fordon och 600 tåg. Totalt har över 300 miljoner resor gjorts i korsningen under de fyra år som brobygget har pågått.
Ruukkis lösning med att bygga en fullt användbar bro och sedan skjuta den till rätt plats gjorde det möjligt för järnvägstrafiken att passera ostört under hela konstruktionsperioden. Även motorvägstrafiken klarade sig med minimala störningar. Under tiden byggnadsarbetet pågick leddes trafiken om via Ruukkis stålbro, som när den gamla betongbron revs, flyttades till sitt permanenta läge. I början av juli flyttades bron till sitt nya fundament med brolock, räcken och övrigt som ingår i en komplett bro.
Ruukkis lösning, där den slutliga bron även fungerade som temporär bro, gjorde det möjligt att ändra den ursprungliga planen om att bygga en separat temporär bro. Lösningen minimerade även trafikstörningarna.
I detta byggprojekt ansvarade Ruukki för brons förflyttning i sidled, samt produktion och installation av broarnas stålkonstruktioner. Utöver det har Ruukki även haft ansvar för montering av nödvändiga stödkonstruktioner som möjliggjorde förflyttningen i sidled.
De nya broarna är så kallade samverkansbroar och har tre körfiler i vardera riktningen. Broarnas ståldelar är tillverkade vid Ruukkis tillverkningsenhet i Ylivieska, medan fundamentens pålar tillverkades vid Ruukkis tillverkningsenhet i Pulkkila. Broarnas ståldelar och installationsprojekt beställdes av NCC Construction Sverige AB.