Milotek nominerat till Swedish Steel Prize

Foto: Milotek
Foto: Milotek

Sydafrikanska Milotek har utvecklat ett nytt system för tunga transporter: en modulär högbana med självgående tåg. Systemet, som går under namnet Futran, använder höghållfast stål på ett ”kreativt sätt” i strukturen.

Stålsorterna Strenx 700 och Hardox 450 från SSAB används som komponenter i spåret, konstruktionens pelarben, upphängningssystemet, fästen samt i contrainrar som används för järnmalmstransporter.

- Höga transportkostnader var den främsta orsaken till att vi började leta efter nya alternativ. Vårt system är upphängt i luften. Tåg och vagnar hänger från en upphöjd räls som stöds av vertikala stolpar. Det har få rörliga delar och modulariserade komponenter med en förenklad design och minimerade underhållskostnader. Det är enklare att installera än de flesta transportsystem som finns idag. Vi såg möjligheterna som höghållfast stål kan erbjuda redan från start. Kostnaden för det upphängda transportsystemet kan minskas med 85 procent. I framtiden vill vi använda Futran-systemet även för persontransporter, säger Andries Louw, Miloteks ägare och vd, i ett pressmeddelande.

Juryns motivering:
”Milotek har utvecklat ett helt nytt innovativt och miljöanpassat system med hög kapacitet för tunga transporter; en modulanpassad högbana med självgående tåg.Potentialen hos höghållfast stål har genomgående utnyttjats för att uppnå kostnadseffektivitet och låg vikt. Bygge av transportbanor på svårtillgängliga platser underlättas genom enkel montering på plats av prefabricerade moduler som förbinds med bultförband. Systemet är mycket flexibelt och kan anpassas för olika transportbehov.”