Dystra utsikter för europeiskt stål

Foto: Thyssenkrupp

Efterfrågan på stål i Europa förväntas sjunka med 2 procent de närmaste 12 till 18 månader, enligt en färsk prognos från Moody's. Det är den förväntade minskningen av försäljningen av lätta fordon i Västeuropa under 2019 (-2 procent) och 2020 (-3 procent) som spås tynga resultaten från ståljättar Tata Steel, ArcelorMittal och Thyssenkrupp, som är nischade mot plåtprodukter med högt mervärde för bilindustrin i Europa.

Sektorn är den näst största stålförbrukaren i Europa och står för 20 procent av efterfrågan. Europeiska ståltillverkare tampas redan med ett högt järnmalmpris, som de inte kan ta ut på sina kunder genom högre priser, eftersom deras konkurrenskraft redan påverkas negativt av det europeiska utsläppshandelssystemet. Under 2018 ökade importen av stål från tredjeland med mer än 12 procent och täcker nu 24 procent  av efterfrågan (jämfört med 17 procent för fem år sedan). En ökning som främst har sin grund i att stål som ursprungligen var avsett för USA skickas till Europa i stället, efter införandet i USA av importtullar på dessa produkter.

Dåliga nyheter kommer också från byggsektorn (som 2018 stod för 34 procent av efterfrågan) eftersom den nu tros ha nått sin högsta nivå och kommer att minska framöver.