Epirocs vässar sin gruvtruck Minetruck MT65

Foto: Epiroc
Foto: Epiroc

Epirocs gruvtruck Minetruck MT65, som lanserades 2016 och ska ha en av världens största nyttolastkapaciteter, har genomgått flera förbättringar meddelar Epircoc.

Bland annat har en ny motor tillkommit med Epirocs senaste motorteknologi, som uppfyller Tier 4 Final / Stage 5-kraven och är certifierad för att uppfylla de nordamerikanska standarderna CANMET (Kanada) och MSHA (USA). NOx har reducerats med 45 procent och dieselpartikelmängden har sänkts med 80 procent jämfört med en Tier 2-motor. Lägre utsläpp förbättrar arbetsmiljön och minskar behovet av ventilation, vilket i sin tur leder till lägre driftskostnader och mindre miljöpåverkan.

En annan nyhet är det nya Ejector dumpbox-tillvalet för kompakta tömningsapplikationer. Epiroc utvecklade denna lösning för att täcka fler applikationer med samma lastram. Den modulära designen är en pin-on-lösning som fästs på lastramen, vilket gör det möjligt att byta mellan standard- och Ejector-dumpboxar efter behov.

– Vi håller en ständig dialog med våra kunder runt om i världen för att få feedback från fältet. De här uppdateringarna är det direkta resultatet av denna feedback, säger Daniel Sandström, global produktchef i undergrundsavdelningen på Epiroc.

En ytterligare skärm för lastvägning kan placeras i hyttfönstret så att lastoperatören kan se till att trucken är fullt lastad varje gång. Detta hjälper inte bara att maximera nyttolasten utan också minimera risken för överbelastning. Denna information kan också övervakas genom Epirocs telematiksystem Certiq. Certiq övervakar och registrerar viktig maskininformation, vilket hjälper till att både förbättra produktiviteten och minska onödigt slitage.