Som väntat minskade Epirocs orderingång under årets andra kvartal, men tack vare flera ordrar inom digitalisering och automation samt genom att anpassa sina arbetssätt, anser sig Epiroc ha stått väl emot de negativa effekterna av pandemin.
– Covid-19-pandemin hade en betydande påverkan på oss i kvartalet. Trots detta lyckades vi snabbt anpassa vårt sätt att arbeta, sänka våra kostnader, visa motståndskraft i vår lönsamhet samt leverera ett starkt kassaflöde, säger Helena Hedblom, vd och koncernchef för Epiroc.
Orderingången för koncernen uppgick till MSEK 8 105. Det motsvarar en minskning med 13% jämfört med föregående kvartal. Största nedgången stod segmentet Tools & Attachments för.
Jämfört med första kvartalet påverkades Epirocs resultat främst av lägre volymer för eftermarknadsverksamheten och av lägre kapacitetsutnyttjande i företagets fabriker, vilket motverkades delvis av kostnadsbesparingar.
Ljuspunkter under kvartalet var att företaget vann flera order för automationslösningar, för tillämpningar både under och ovan jord. Bland annat en stor order i Chile för automation, uppkoppling och informationshantering.
– Kundernas intresse för vårt banbrytande erbjudande inom automation och digitalisering har ökat till följd av pandemin och det är en hög aktivitetsnivå i våra regionala automationscentrum. Pandemin har också lett till att användandet av digitala verktyg för utbildning och kunderinteraktion ökat ytterligare, säger Helena Hedblom.