Containerpriset har tredubblats på ett år

Containerterminalen Port Elizabeth i New York. Foto: Wikimedia Commons

Priset på containrar i fraktkedjorna har tredubblats på ett år och överstiger 10 000 dollar för en 40-fots metallåda. Orsaken är bland annat de höga järnmalms- och stålpriserna, vilka i sin tur beror på handelskonflikten mellan Kina och Australien, då Kina är en stor containertillverkare. När Australien slutat leverera järnmalm till Kina måste kinesiska importörer köpa sin järnmalm i andra länder, ofta för en dyrare peng.

Men det finns fler orsaker till prisstegringen. Bristen på containrar är främst kopplad till den fortsatta stora trängseln i hamnarna, vilket har att göra med att containrar lastas och lossas i för långsam takt i USA och därför inte sätts tillbaka i systemet i tid. Samtidigt hänger kinesiska exportörer på låset för att få leverera ut sina varor.

Enligt en analys av den franska nyhetskanalen RFI beror denna obalans i förhållandet mellan efterfrågan och utbud på containrar i sin tur på att ingen kunde förutse hur snabbt den amerikanska ekonomin skulle återhämta sig.

Vinnarna på situationen är globala rederier som Maersk och CMA-CGM, som i början av året redovisat rekordvinster.