Tåg med tusentals ton svensk malm urspårat

Jørn Ove Aspenes/NTB/TT: Ett av LKAB:s malmtåg har spårat ur i närheten av stationen i Narvik.

Loket och vagnarna längst fram står kvar på spåret. Men totalt har över 30 av tågets 68 vagnar spårat ur, enligt LKAB.

Att de berörs betyder inte att alla har vält, säger Emilia Salmela.

Varje vagn är lastad med drygt 100 ton malm, vilket innebär att hela tåget tar runt 6 800 ton.

"Omfattande skador"

Lokföraren mår enligt LKAB bra och har fått hjälp enligt rutin. Ingen person har skadats, men skadorna på rälsen kan vara betydande.

Vi har orsak att tro att det är omfattande skador på spåren och spåranläggningen. Vi står inför ett omfattande arbete att röja upp efter urspårningen, säger Harry Korslund, presstalesperson på det statliga norska järnvägsbolaget Bane Nor, till norska TV2.

Urspårningen inträffade på Ofotbanen – som är den del av Malmbanan som går i Norge – vid 15-tiden på söndagen.

Det är stopp i tågtrafiken vid stationen i Narvik och det finns ingen prognos för när tåg kan börja rulla igen.

Ett lok från Kiruna har skickats till platsen för att hjälpa till att dra bort vagnar.

Tolv inställda tåg

Malmbanan används av LKAB för att transportera malm till hamnarna i Luleå och Narvik.

LKAB:s presschef Anders Lindberg skriver på Twitter att stoppet i tågtrafiken innebär minst tolv inställda malmtåg – vilket är vad gruvbolaget kör varje dag mot Narvik.

"Vi vet i nuläget inte när trafiken kan vara igång och vad detta innebär för våra leveranser, men det är såklart väldigt olyckligt för oss", skriver han.

Orsaken till urspårningen är oklar. Utredare från Norges haverikommission väntas anlända vid lunchtid på måndagen, enligt Anders Lindberg.

"Kritiskt för oss"

LKAB drabbades av en mycket omfattande urspårning på banan vid Sikträsk utanför Gällivare i november 2021. Sprickbildning fick 38 vagnar att gå av rälsen, vilket medförde ett veckolångt avbrott på sträckan och mångmiljonkostnader.

Vid tillfället uppgav LKAB att bolaget förlorade 14 miljoner kronor per dygn när leveranser inte kunde komma fram.

Anders Lindberg betonar att bolaget fortfarande lever i sviterna av händelsen 2021.

"Eftersom vi ännu inte har hunnit ersätta de vagnar som fick skrotas efter urspårningen i Sikträsk hade vi redan innan det här ett underskott på vagnar, så det blir kritiskt för oss."