Northvolts konkursförvaltare meddelar att verksamheten i Skellefteå avvecklas helt. Det kommer att ske stegvis med början den sista maj, då 600 medarbetare lämnar verksamheten. Den sista juni lämnar de sista medarbetarna Northvolt i Skellefteå.
I ett pressmeddelande skriver konkursförvaltaren Mikael Kubu att det nuvarande upplägget, där produktionen kunnat fortsätta tack vare den enda kvarvarande kunden Scania, inte längre är hållbart.
"Detta upplägg är dock inte långsiktigt hållbart för en ensam intressent och därmed inte heller för konkursboet. Därför kommer det ske en långsam nedtrappning av battericellsproduktionen i Northvolt Ett med målet att avstanna den 30 juni".
– Det är inte hållbart för oss att ta hela den här notan, säger Scanias presschef Erik Bratthall till Västerbotten-Kuriren.
Scania kommer i stället att anlita den kinesiska batteritillverkaren Catl, enligt Affärsvärlden. Det innebär att Skellefteå-fabriken inte längre har några kunder.
Jobbig situation
– Det är en väldigt jobbig situation för alla som berörs av konkursen, och vi kommer precis som tidigare att använda alla de verktyg vi har för att stötta de drabbade, säger Rickard Carstedt, regionråd för regional utveckling vid Region Västerbotten, i ett pressmeddelande.
Regione kommer att driva en företagsjour för att stötta drabbade företag i spåren av Northvolts konkurs. Man kommer också att erbjuda ett riktat stöd till de företag som vill anställa personal som kommer från tredje land, det vill säga utanför EU/EES, och har sagts upp från Nortvolt.
– Vi måste vara medvetna om att enstaka företag kan misslyckas, men sektorn som helhet växer och utvecklas enormt. Omställningen som sker nu är större än ett enskilt företag, och Västerbotten ska fortsätta vara en drivkraft för innovativ och hållbar industri. Vi har fortsatt de bästa förutsättningarna för att vara en drivkraft och föregångare för hållbar tillväxt i Sverige och Europa, säger Rickard Carstedt.