Diamantindustrin allt annat än briljant

Techentreprenören Kemp menar att diamantbranschen inte bara kraschar – den håller till och med på att
Techentreprenören Kemp menar att diamantbranschen inte bara kraschar – den håller till och med på att "upplösas". Arkivbild.

Den globala diamantindustrin genomgår just nu en ”snabb och exempellös kollaps”, enligt techentreprenören och akademikern Leanne Kemp, citerad av branschmediet Mining.com.

Sjunkande intäkter, stoppad gruvdrift och växande tvivel kring diamanternas ”kulturella och ekonomiska relevans” är bara några av de symptom som Kemp radar upp och som hon ser somett tecken på att branschen inte bara kraschar – den håller till och med på att "upplösas".

Det senaste kvartalet har avslöjat krisens allvar. Anglo Americans och De Beers, världens största diamantproducent sett till värde, redovisade en intäktsminskning med 44 % och sitter på osålda lager av diamanter till ett värde av 2 miljarder dollar. 

Enligt gruvarbetarfacket planerar företaget att skära ner över 1 000 jobb vid sitt joint venture Debswana i Botswana, ett av de länder som bryter mest diamanter i världen. 

En annan storspelare, ryska Alrosa är föremål för sanktioner och såg en vinstnedgång på 77 % under samma period. Vilket ledde till att de stoppade verksamheten vid flera stora gruvor. Petra Diamonds minskade sin försäljning med 30 %, ”förlorade sin VD och säljer av sina tillgångar för att hålla sig flytande”. 

Australiska Lucapa försatte sig själva i konkurs förra veckan, medan Koidu Limited i Sierra Leone stängde ner verksamheten och permitterade mer än 1 000 anställda efter att ha förlorat 16 miljoner dollar på grund av strejker. Även Lucara, som är verksamt i både Botswana och Kanada, uppges stå inför stora problem. 

”Det här är inte isolerade händelser. De är symptom på en bransch vars kostnadsstrukturer, kulturella relevans och geopolitiska grundvalar inte längre är gångbara”, skriver Kemp.

Kemp menar att diamantens traditionella aura av beständighet, romantik och sällsynthet inte har sin plats i en värld som "kräver etiska inköp, hållbarhet och transparens".

Kemp tror att diamanternas framtid ligger i verifierbart ”ursprung och etiska berättelser”, inte i nostalgi. Och De Beers har nyligen dragit en kampanj som siktar in sig på generationen "zillennials", mikrogenerationen födda mellan 1993 och 1998, förment mer mottagliga att förföras av äkta diamanters lyster.