Bristande infrastruktur hämmar gruvjättens tillväxt

Malmbanan. Foto: Arkivbild
Malmbanan. Foto: Arkivbild

LKAB tvingas begränsa sin produktion på grund av bristande infrastruktur. Gruvjätten ser hur undermålig transportkapacitet påverkar verksamheten direkt. Samtidigt växer kritiken mot att statens investeringar inte matchar det växande behovet, enligt en analys från Svenskt Näringsliv.

Infrastrukturens tillstånd får allt större betydelse för näringslivet. Enligt Svenskt Näringsliv anser nära 20 procent av företagen att bristerna utgör ett konkret tillväxthinder. För bolag med tung logistik, som LKAB, märks effekterna tydligt.

Begränsningar i produktionen

Jan Moström uppger att bolaget redan idag måste anpassa sin verksamhet efter transportsystemets kapacitet. ”Redan idag begränsar vi vår verksamhet utifrån transportkapacitet”, sade han vid ett seminarium i Almedalen. Enligt Moström är intäktsbortfallet omfattande och han menar att det krävs både mer kapital och bättre utväxling på varje investerad krona.

Gruvbolaget är långt ifrån ensamt om att efterfråga förändringar. Flera aktörer inom näringslivet pekar på behovet av mer effektiva genomförandeformer och samverkan mellan offentliga och privata parter.

Staten har halkat efter

Infrastrukturminister Andreas Carlson lyfte att dagens läge är en följd av långvariga försummelser. ”Det har inte uppstått av en slump utan det är en konsekvens av beslut som har tagits i decennier, eller frånvaro av beslut”, sade han. Bristande kostnadskontroll och otillräckligt underhåll nämndes som orsaker till problemen.

Regeringen vill nu öka användningen av alternativa finansieringslösningar, eftersom de befintliga anslagen inte möter behoven. Enligt Carlson är effektivisering en nödvändig väg framåt.

Andra länders metoder får stöd

Magnus Persson, vd för Skanska, framhöll att grannländerna erbjuder flera lärdomar. Han efterlyste större vilja att pröva nya lösningar i Sverige. Ett konkret exempel som ofta lyfts är Öresundsbron.

Linus Eriksson, vd för bron, förklarade att projektet kunde byggas inom både tid och budget tack vare ett tydligt och oförändrat regeringsbeslut. ”Det finns ett regeringsbeslut mellan länderna som skrevs kort enkelt och snyggt och som aldrig har ändrats sedan dess”, sade han.

Han lyfte även den danska modellen där staten garanterar lån och projekten drivs i särskilda bolag med ansvar för finansiering och genomförande. Dessa måste snabbt komma i gång för att börja betala av skulden.

Långsiktighet avgörande

Transportföretagens samhällspolitiska chef Tina Thorsell underströk vikten av politisk stabilitet. ”Den politiska viljan finns uppenbarligen. Som i alla frågor är det viktigt att det finns en långsiktighet”, sade hon. Enligt Thorsell krävs en trygg riksdagsmajoritet för att säkra gemensamma spelregler över tid.

Problematiken är enligt Svenskt Näringsliv välkänd och behovet av förändring växer. Med växande industriella satsningar och ökad export krävs nya strukturer – något flera branschaktörer nu sätter press på politiken att leverera.

Källa: Svenskt Näringsliv