Liberias gruvindustri upplever just nu ett betydande uppsving. Både globala storbolag och riskvilliga gruvexploratörer investerar kraftigt i landet, som har stora tillgångar av både guld och järnmalm. Ett nytt järnvägsavtal mellan Liberia och det kanadensiska bolaget Ivanhoe Atlantic kan bli avgörande för hela regionens gruvexport.
Det Toronto-noterade bolaget Pasofino Gold genomför just nu en privat kapitalrunda för att få in 12 miljoner kanadensiska dollar. Pengarna ska främst användas för att slutföra en uppdaterad genomförbarhetsstudie för guldprojektet Dugbe i södra Liberia. Projektet omfattar 1 410 kvadratkilometer och har undersökts i flera omgångar sedan 2009.
Enligt en resursuppskattning från 2021 finns 3,3 miljoner uns mätbara och indikerade guldreserver i Dugbe, med en halt på i snitt 1,37 gram per ton. För att få klartecken för byggstart 2026 krävs bland annat ett borrprogram på cirka 16 000 meter samt uppgraderad infrastruktur och energiförsörjning.
Nya fynd och kapital i omlopp
Andra aktörer följer nu efter. Hamak Strategy presenterade i oktober borrresultat från ett gemensamt projekt med First Au i Nimba-regionen. En borrkärna innehöll 29 meter mineralisering med i snitt 0,97 gram guld per ton. Marknaden svarade snabbt: inom en vecka hade bolaget landat ett finansieringspaket på 35 miljoner brittiska pund.
Zodiac Gold är ett annat prospekteringsbolag med projekt i Liberia. Vid analyser i augusti hittades 18 meter med 4,67 gram guld per ton, inklusive ett avsnitt med hela 55,9 gram per ton. I maj tog Zodiac in nära 1,1 miljoner kanadensiska dollar i en privatplacering.
Ivanhoe bygger järnväg för regional export
Utöver guldfynden är det Liberias järnmalm som lockar internationella tungviktare. I somras tecknade regeringen ett avtal med Ivanhoe Atlantic, som ska rusta upp och driva landets 243 kilometer långa järnväg mellan Nimba-bergen och hamnstaden Buchanan. Projektet syftar till att skapa en första öppen transportkorridor för export av järnmalm från både Liberia och grannlandet Guinea.
Avtalet innebär ett brott med ArcelorMittals tidigare monopol på järnvägen, som hittills varit reserverad för deras egen gruvdrift. Den nya ”multi-user”-modellen stöds av USA och anses strategiskt viktig för västliga råvarukedjor. Exportvolymerna för projektet uppskattas till upp emot 30 miljoner ton järnmalm per år.
Enligt en överenskommen övergångsperiod ska ArcelorMittals avtal med staten fasas ut till 2030, samtidigt som tydliga regler för tillgång och avgifter införs för samtliga användare av infrastrukturen. Liberia har som mål att bli en sjötransportnav för hela Västafrika.
Källa: Liberian Observer, bolagsdata, redaktionens sammanställning