LKAB rullar ut helelektrisk tippbil

 Fullt lastad väger lastbilen 60 ton, varav 38 ton är last. Foto: Scania
Fullt lastad väger lastbilen 60 ton, varav 38 ton är last. Foto: Scania

En ny, helt elektrisk tippbil med två styrbara framaxlar, ”den första i sitt slag från Scania”, har nu tagits i drift i LKAB:s gruva i Malmberget i norra Sverige. Det framgår av ett pressmeddelande från Scania. 

Fordonet, som fått smeknamnet ”Sleipner” efter Odens legendariska åttabenta häst, symboliserar styrka, innovation och pålitlighet. Det är också den första elektriska Scania-lastbilen utrustad med två styrbara framaxlar, utvecklad på ”företagets modulära elektriska plattform” för att ha hög lastkapacitet och vara stabil i krävande gruvmiljö. 

– Om den presterar som förväntat får vi en helt fossilfri lösning för att transportera gråberg även i de mest krävande gruvmiljöerna, säger Peter Gustavsson, projektledare för elektrifiering av mobila maskiner på LKAB, i pressmeddelandet.

Eftersom LKAB transporterar över 5 miljoner ton gråberg årligen kommer CO₂-besparingarna att bli betydande, ett exempel på vilken effekt Scanias praktiska lösningar kan ha för en kund med höga ambitioner.

Sleipner är designad för nytto- och gruvsegmentet och transporterar gråberg från en laststation till en återfyllnadsplats vid Tingvallskulle – en sträcka på cirka 5 kilometer med 250 meters höjdskillnad. Fullt lastad väger lastbilen 60 ton, varav 38 ton är last.

Med två MP20-batteripack med en total installerad kapacitet på 416 kWh och en 400 kW EM C 1–4 elmotor ersätter fordonet sin förbränningsdrivna motsvarighet helt, enligt Scania.

Det nya fordonet bygger på erfarenheter från Scanias helelektriska 6x4 tunga tippbil, som har varit i drift i Malmberget sedan 2022.

– Varje ny lastbil vi sätter i drift hjälper oss och våra kunder att förstå hur elektrifiering kan skalas upp även i de tuffaste miljöerna. Det här fordonet är bara början – fler lösningar för gruvsegmentet är på väg, säger Sandberg.