Cyclife Sweden, ett företag inom den franska EDF-koncernen, har tagit i drift en anläggning för behandling och återvinning av metall från kärnteknisk verksamhet i Nyköping.
Med unik och egenutvecklad teknik ”fördubblas kapaciteten och det sätter en ny standard för hållbar hantering av material från kärnkraftsindustrin”, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Ånggeneratorer. Foto: Cyclife Sweden
Cyclife Sweden har fått godkännande från Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM) att ta den nya anläggningen, som heter Extension, i drift. Beslutet beskrivs som en viktig milstolpe och ”stärker Europas kapacitet att på ett säkert och hållbart sätt behandla material från kärnteknisk verksamhet”, enligt Cyclife.
Tekniken möjliggör hantering av betydligt större komponenter än tidigare, framhåller företaget – en ökning från cirka 300 upp till 740 ton.
De första komponenterna som kommer att behandlas i anläggningen är ånggeneratorer från Tyskland, där varje ånggenerator är cirka 20 meter lång och väger omkring 300 ton.
Cyclifes verksamhet tar sin utgångspunkt i ett livscykelperspektiv på kärnkraften – från drift till avveckling och återvinning.
– Godkännandet från Strålsäkerhetsmyndigheten är en viktig milstolpe. Med den nya anläggningen och den fördubblade kapaciteten stärker vi Europas förmåga att behandla och återvinna material från kärnkraftsindustrin på ett säkert och hållbart sätt – samtidigt som vi kan erbjuda våra kunder mer effektiva projekt, kortare ledtider och minskat behov av slutförvaring, säger Delphine Servot, vd för Cyclife Sweden, i pressmeddelandet.
Cyclife Sweden AB bedriver kärnteknisk verksamhet utanför Nyköping, med drygt 230 anställda.