Amerikanska stålindustri står bättre rustad för krisen än den europeiska

Masugn i polskt stålverk. Foto: Borvan53/Wikimedia Commons

I Europa har en rad industrier som är storkonsumenter av stål – bil- varvs- och järnvägsindustrin - lagt ned verksamheten till följd av Covid-19-epidemin. Det är ett hårt slag mot stålindustrin, som redan brottas med små marginaler.  

För första gången sedan 2015 kan den globala stålproduktionen minska under 2020, spår branschsajten L’Usine Nouvelle.

– Europeiska ståltillverkare har ett stort problem. De kommer ut ur ett dåligt 2019 och likviditetsreserverna har tömts under de senaste sex månaderna, säger James Campbell vid konsultföretaget CRU till Reuters.

Till skillnad från amerikanska stålföretag, som producerar två tredjedelar av sitt stål i elektriska bågugnar, använder europeiska ståltillverkare fortfarande masugnar till 60 procent av produktionen. Sådana ugnar är betydligt mindre flexibla när det gäller att ställa om produktionen i kristider, enligt L’Usine Nouvelle. I Europa har dock nio europeiska masugnar med en total kapacitet på 19 miljoner ton stängts den senaste tiden till följd av krisen, medan man i USA dragit ned kapaciteten med sex miljoner ton, enligt CRU.