Jama presenterar den helt nya och kompakta skrotningsmaskinen JMS 7000 för gruvindustrin

Nu lanserar maskintillverkaren Jama i Skelleftehamn JMS 7000, en ny mellanstor maskinmodell för skrotning av berg i gruvor. Den kompakta och toppmoderna maskinen kan drivas antingen helt på batteri, på en kombination av el och diesel eller enbart på diesel. Ett stort fokus i maskinen har lagts på en marknadsledande förarmiljö där basen är den skyddade ergonomiska, tiltbara hytten tillsammans med Jamas senaste styrsystem.

Med JMS 7000 lanserar Jama sin sjätte maskingeneration. I den nya skrotningsmaskinen har Jama samlat 70 års erfarenhet av maskinutveckling och branschkunskap från gruvindustrin. Nya JMS 7000 är besläktad med världens första batteridrivna skrotare Jama SBU 8000E som lanserades för 1,5 år sedan men är skapad helt från grunden.

– JMS 7000 har en maskinstorlek som är efterfrågad på den internationella marknaden och i utvecklingen har vi lyssnat noga på kunder och operatörer. Maskinen är byggd från scratch och helt anpassad för uppgiften. Vi har utvärderat varje komponent och lösning i minsta detalj, berättar Eva Skinner, Head of Business Development för Jama.

bild
Foto: Jama

Drivs med fördel på batteri

Maskinmodellen har utvecklats med hållbarhet i fokus, både vad gäller den yttre miljön och arbetsmiljön. Drivlinan bygger på en genomtänkt konstruktion där maskinen kan beställas för antingen batteridrift, en kombination av el- och dieseldrift, eller enbart dieseldrift. Den moderna dieselmotorn uppfyller de senaste emissionskraven för EU Steg V.

– Oavsett driftsalternativ uppfyller JMS 7000 gruvornas högt ställda miljökrav. Skrotningsmaskinen passar särskilt bra att elektrifiera tack vare sin smidighet och att den oftast körs korta sträckor åt gången. Enligt våra beräkningar klarar den minst 10 000 meters framdrift på en laddning även om maskinen kör en stor del uppför rampen, berättar Rolf Schönfeldt, TF VD för Jama.

Den batteridrivna skrotaren är utrustad med en kraftfull elmotor på 160 kW och drivs av en modulbaserad batterilösning som automatiskt laddas med 100 kW effekt under skrotningen.

Svenska Northvolt är leverantör av batterier

Batteriet som driver JMS 7000 levereras av Northvolt som bygger en av världens största batterifabriker i Skellefteå, bara några kilometer från Jamas produktionsanläggning.

Batteriet är utvecklat i samarbete med Epiroc och har konstruerats för att ge maximal nyttjandegrad. Varje enskild del av batteriet övervakas och kontrolleras separat.

Det är också världens första CE-certifierade batteri anpassat för gruvindustrin och som stämmer överens med både lågspänningsdirektivet, direktivet för elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) och direktivet för radioutrustning.

bild
Foto: Jama

Unikt batteriabonnemang ger bäst kapacitet

För extra säkerhet har Jama och Epiroc skapat en tjänstelösning där Epiroc erbjuder ett unikt batteriabonnemang som omfattar allt från certifiering till underhåll. Tjänsten innebär vidare att batterierna med jämna mellanrum byts ut mot nyare versioner med uppgraderad teknik.

– Vi vill att våra kunder ska koncentrera sig på arbetet och vara trygga med att de hela tiden har högeffektiva batterier i maskinen, säger Eva Skinner.

Säker och ergonomisk operatörshytt

I utvecklingsarbetet har Jama lagt stor vikt vid att skapa en ledande förarmiljö. Nya Jama JMS 7000 har därför en hytt som är byggd med det högt ställda målet att överträffa alla existerande arbetsmiljönormer. Hytten har en integrerad skyddsbur, kraftigt skyddsgaller för vindrutan och är certifierad enligt FOPS och ROPS.

Den väldämpade hytten ger minimalt med lågfrekventa vibrationer och har god ljudkomfort med dokumenterat låga bullervärden. All ventilationsluft till hytten filtreras genom ett filtersystem och maskinen är utrustad med ett värmesystem och A/C. Hytten kan tiltas bakåt upp till 15 grader för bättre överblick och komfort under skrotning.

– Den tiltbara hytten gör att operatören alltid kan hålla en optimal arbetsposition och sikt utan att belasta axlar, rygg och nacke. Den bekväma arbetsställningen minskar risken för belastningsskador och minskar förartröttheten, förklarar Eva Skinner.

Förarstolen är luftfjädrad, har trepunktsbälte, dubbla svankstöd samt är höj- och sänkbar.

IP-klassat styrsystem med hög funktionalitet

Nya JMS 7000 är utrustad med Jamas nya mobila styrsystem utvecklat för tuffa gruvmiljöer. Det är IP-klassat, skyddat mot temperatur och vibrationer. Styrsystemet har smarta funktioner och ett intuitivt användargränssnitt som underlättar för föraren. Den centralt placerade 15,6 tums färgpekskärmen ger operatören den bästa överblicken och enkel hantering av maskininställningar och information. Styrsystemet möjliggör även fjärrsupport vid behov av hjälp från servicetekniker.

En backkamera i färg är standard och den är välupplyst tack vare en kraftfull LED-ramp. Det går även att installera ytterligare en kamera som tillval.

Maskinens redskapsbom har bra räckvidd, är robust och välskyddad mot fallande föremål. Bommen är konstruerad för att vara lättmanövrerad, följsam och stark.

Tillverkning Serietillverkningen av JMS 7000 är planerad att ske efter sommaren och är anpassad för den internationella marknaden.

För ytterligare Information, besök Jamas hemsida HÄR!

För mer information kontakta:
Eva Skinner eva.skinner@jama.se
Head of Business Development

Rolf Schönfeldt: 0910-71 36 51, rolf.schonfeldt@jama.se
TF VD

bild

Om Jama
Vårt ursprung kan sökas 70 år tillbaka i tiden. Ett nästan lika långt och intimt samarbete med den norrländska gruvindustrin har idag gjort oss till en världsledande tillverkare av fordon och specialprodukter för den internationella gruvindustrin. Vi brinner för innovationer och är kvalitetscertifierade enligt ISO 9001:2008. Vår fabriksanläggning finns i Skelleftehamn strax utanför Skellefteå.