Salzgitter investerar i storskalig fragmenterare – vill öka skrothanteringen

Från vänster: Hans Boels (vd för Lybover), Sandrina Sieverdingbeck och Uwe Rehren (båda vd för Deumu), Ioannis Giouvanitskas (Senior Executive Advisor, Lindemann Germany GmbH). Foto: Salzgitter AG

Stålkoncernen Salzgitter ska investera 30 miljoner euro i en ny storskalig fragmenteringsanläggning för skrothantering vid sitt stålverk i Salizgitter i Tyskland.  Den 189 meter långa och 66 meter breda fragmenteringslinjen planeras tas i drift vid mitten av 2026. Det framgår av ett pressmeddelande.

Partner i projektet är den tyska maskin- och anläggningsleverantören Lindemann och belgiska Lybover som kommer att stödja Salzgitters dotterbolag Deumu (Deutsche Erz- und Metall-Union GmbH) i byggfasen.

– På detta sätt siktar vi på att utöka vår skrotåtervinning baserad på högkvalitativt stålskrot för att möjliggöra framtida produktion av stål med lågt kolinnehåll, säger Deumus vd Sandrina Sieverdingbeck.

Projektet är en del av koncernens projekt "Salcos" ("Salzgitter Low CO2 Steelmaking"). Samtidigt arbetar Deumu tillsammans med interna partners på att utveckla en ny skrotkvalitet för grönt stål, uppger sajten Euwid.

För två år sedan presenterade Salzgitter sin 2030-strategi, som bland annat innehåller mål för att bygga ut företagets användning av skrot som insatsvaror i stålproduktion med mer än 50 procent. Konverteringen till koldioxidsnål stålproduktion vid Salzgitter-fabriken beräknas vara färdig i slutet av 2033, meddelade ståljätten nyligen.

– Drivet av den cirkulära ekonomin vet vi att den globala efterfrågan på skrot att öka avsevärt. Efterfrågan på högkvalitativt stålskrot kommer att trenda uppåt, kommenterade Gunnar Groebler, styrelseordförande i Salzgitter AG, satsningen.

–  Det var i första hand modern fragmenterings- och sorteringsteknik som gjorde det möjligt att utvinna dessa högkvalitativa återvunna råvaror från utsorterat gammalt skrot. Därför är den nya fragmenteraren en investering i produktkvalitet och tjänar framför allt till att säkra vår egen framtida försörjning, säger Groebler.