Pelare av stål står snyggt uppradade runt en 25 300 kvadratmeter stor byggarbetsplats i utkanten av Helsingfors. De är en del av den stödvägg under mark som ska skydda grunden till ett parkeringsgarage från jord- och vattenerosion. Väggen förväntas stå emot naturens krafter i åtminstone 200 år. Det underjordiska parkerings-garaget är en del av ett massivt infrastrukturprojekt för en miljard euro i utkanten av Heksingfors. När det står färdigt kommer Tripla Complex i Pasila rymma ett köpcentrum, en terminal för kollektivtrafiken, 400 lägenheter, kontorslokaler, hotell och ett parkeringsgarage.
Byggnationen sker på stenig terräng med dålig jordkvalitet och flera grundvattenlager. Det innebar att man var tvungen att försiktigt borra ner pålarna till stödväggen genom ett 15 till 20 meter tjockt lager lera och slam, och sedan genom morän in i berggrunden. Nästa fas blir att samtidigt gräva och tillfälligt förankra väggen. För att komplicera saker och ting ytterligare ligger platsen i ett tätt befolkat stadsområde nära kulturskyddade gamla tegelbyggnader byggda på träpålar och gamla grunder. För att göra parkeringsgaraget vattentätt måste man konstruera och implementera ett permanent system som kontrollerar grundvattennivån runt parkeringen.
– Stödväggen måste hålla i runt 200 år. Och eftersom den bildar parkeringsgaragets yttervägg måste den vara härdig och vattentät, säger Juha Vunneli Construction Manager på YIT Construction.
RD-pålväggen är SSABs stödväggslösning som består av spiral- eller längdsvetsade stålrörspålar samt överlappande sektioner som svetsas samman på verket. Väggen är tillverkad av ståltyper från RD220 till RD1200 och utformad för extrema förhållanden. Dessutom kan den konstrueras snabbt.
– Det är de stålpålar med störst diameter som vi någonsin levererat för ett RD-pålväggsprojekt. Det är också den största leveransen vi någonsin har gjort, även om vi har levererat liknande lösningar till andra kunder i Norden och så långt bort som till Waitaki-kraftverket i Nya Zeeland, säger Jari Mara, Business Area Manager, SSAB Europe Infra Finland.
Den totala längden på alla RD700-stålpålar som används i väggen – om de lades efter varandra – skulle bli 16 700 meter. De längsta pålarna är 33,5 meter, och djupet på utgrävningen är ungefär 20 meter. Stålpålarna borras ner genom lager av lera, sand och morän, och sedan 1,5 meter in i berggrunden för att säkerställa att den sitter stadigt. RD-pålarna levereras med SSABs försvetsade RM/RF-reglar så att de enkelt kan kopplas samman med varandra. Den integrerade injekteringskanalen ser till att botten på RD-pålväggen blir vattentät. Pålarna monteras med pålningsmaskiner utrustade med tunga sänkhammare.