Svenskar och finländare samlar gruvor i Peru till workshopdag  

Foto: Niina Fu
Foto: Niina Fu

Förra våren slog nio finländska gruvbolag sig samman och publicerade en synlig mediakampanj i Chile och Peru. Nu får synligheten fortsättning med ett nytt koncept, som inte tidigare ordnas i samarbetspartnernas utrymmen. Företagen samlar ihop de peruanska gruvbolagen för en dag i Perus huvudstad Lima. Workshopens lokala samarbetspartner är Latinamerikas arrangör av den största gruvmässan Perumin, organisatör är Perus Gruvingenjörs Förbund.

– Detta evenemang erbjuder en unik möjlighet till direkt konversation med 15-20 gruvbolag från Peru under en dag. Workshopparna sker i smågrupper och diskussionen är fri, konstaterar evenemangets finländska arrangör Niina Fu.

Evenemanget passar såväl bolag som är på väg in på den peruanska marknaden som bolag som funnits där länge, enligt Fu. Fu har arrangerat ett flertal seminarier i Latin Amerika. Från responsen som lokala kundföretagen gett, upplevs traditionella företagspresentationer aningen ensidiga. Workshopevenemanget har skapats för detta ändamål och konstaterats fungerande.

Konceptet har även visat sig vara effektivare än till exempel mässevenemang, vars karaktär är annorlunda. Företagets representant behöver inte vara orolig för vem som eventuellt kommer till eventet, eller om överenskomna sammankomster håller i mässvimlet. I workshopen förbinder sig det peruanska företaget, att för en dag anamma de svenska företagens kunnande, enligt Fu.

Peru är känt som Latinamerikas lilla jätte, med exceptionellt rika mineraltillgångar. Landet är för tillfället världens näst största producent av koppar och Latinamerikas största producent av zink. Peru konkurrerar framgångsrikt med sina grannländer. Pump- och kompressortillverkaren Sulzer Pumps affärsverksamhetsdirektör Merja Pärssinen bekräftar:

– Peru investerar kraftigt och vi vill vara med i utvecklingen.  

Evenemanget är skräddarsytt för enbart svenska- och finländska företag så fokusen är exklusivt på Skandinavien.

Evenemanget marknadsförs som ett utbildningsevenemang. Under dagen presenteras riktiga kundcase, om hur problem i gruvor runtom i världen löses med skandinavisk teknologi.