Salzgitter: stålmarknaden stram

Foto: Thyssenkrupp
Foto: Thyssenkrupp

Salzgitter, Tysklands näst största ståltillverkare, upplevde en fortsatt stram stålmarknad i Europa under inledningen av året. Den ihållande obalansen mellan utbud och efterfrågan fortsätter att sätta stor press på marginalerna. Den bilden ger Salzgitter i sin rapport för det första kvartalet på torsdagen.

"Marknaden för stålprodukter, som även är ogynnsam utanför EU, i kombination med betydande kapacitetsunderutnyttjande i segmentet större rör - vilken lättades först i april, satte kursen för verksamheten i det första kvartalet", skriver bolaget.

Salzgitters tongångar går till viss del emot vad som framkommit från sektorkollegor under den gångna rapportperioden.

Under gårdagen uppgav indiska Tata Steel att ökad efterfrågan i Europa bidrog till att höja resultatet, och i förra veckan meddelade världens största ståltillverkare Arcelormittal att efterfrågan i Europa ökar snabbare än väntat.

Vidare höjde Tysklands största ståltillverkare Thyssen Krupp i samband med sin rapport resultatprognosen för helåret.

Svenska SSAB uppgav i sin senaste delårsrapport att stålbolaget tagit marknadsandelar i regionen EMEA - Europa, Mellanöstern och Afrika.

"Vi upplevde att efterfrågan ökade i flera segment. Min slutsats är att våra leveranser ökade mer än den underliggande marknadsefterfrågan, alltså att vi har tagit marknadsandelar", sade vd Martin Lindqvist vid resultatpresentationen.

För helåret 2014 upprepar Salzgitter sin prognos om en betydande förbättring i resultat före skatt för att närma sig ett nollresultat. Det kan jämföras med en förlust på -478 miljoner euro 2013.

Försäljningen bedöms bli närmare 10 miljarder euro 2014 jämfört med fjolårets 9,2 miljarder, vilket även det är en upprepning av tidigare bedömning.

För det första kvartalet redovisade Salzgitter ett resultat före skatt på -8,7 miljoner euro (-16,1) och en försäljning på 2,3 miljarder (2,4).

(Nyhetsbyrån Direkt)