Om cirka ett år öppnar Northland Resources en dagbrottsgruva för järnmalm i Kaunisvaara norr om Pajala. Därifrån ska malmen transporteras med lastbil till Svappavaara. De som bor längs med transportvägen kommer inte att bli oberörda, rapporterar TT.
Maxvikten för fordonsekipage på de svenska vägarna är normalt 60 ton. Men för att Northland Resources effektivt ska kunna transportera malmen från gruvan i Kaunisvaara till Svappavaara, med anslutning till Malmbanan mot Narvik, vill bolaget köra med 90-tonsekipage.
Trafikverket har beviljat dispens för testkörningar med denna tyngd. När produktionen i gruvan är i full gång kommer dock en lastbil att lämna gruvan var sjunde minut – på en dag blir det många ton som ska rullas genom trakten.
– Det blir en stor förändring för dem som bor längs vägen och självklart måste man se hur trafiksäkerhet och miljö påverkas, säger Arnold Vonkavaara, chef för Trafikverket, region norr, till TT.
Trafikverket utreder också långsiktiga alternativ för malmtransporterna. Enligt infrastrukturministern är ett framtida järnvägsbygge inte uteslutet.
– Det är inte orealistiskt. Att tung och mycket last, typ järnmalm, går på järnväg, det är väl det mest optimala, säger Catharina Elmsäter-Svärd, till TT. Hon framhåller dock att ett järnvägsbygge för malmfrakterna i så fall ligger längre fram i tiden och bland annat är beroende av vilka långsiktiga behov som finns i Malmfältsregionen.
(TT)