Söker bättre transporter från Kaunisvaara

På lång sikt är enligt Arnold Vonkavaara, regionchef Trafikverket region nord, en järnväg den bästa lösningen för att transportera malm från Northlands gruva i Kaunisvaara till Svappavaara. Men för att på kort sikt komma ifrån att ha mycket tung trafik längs med vägarna, ser en genväg från Kaunisvaara till väg 395, strax nedanför Junosuando, ut att vara bästa alternativet, säger Vonkavaara till Norrbotten-Kurien.


För att Northland Resources effektivt ska kunna transportera malmen från gruvan i Kaunisvaara till Svappavaara, med anslutning till Malmbanan mot Narvik, har bolaget fått dispens för provköringar med 90-tonsekipage längs med vägarna. Med beräknad produktion skulle det innebära en lastbil var åttonde minut.

Nu har dock Pajala kommun föreslagit att en fem mil lång genväg skulle kunna minska stor del av malmtrafikens påverkan i sju av de berörda byarna, men inte minst, leda till att vägen till Svappavaara blir tre mil kortare. Trafikverket ställer sig positivt till förslaget.


– På lång sikt är en järnväg den bästa lösningen men även om finansiering hittas kan den stå klar tidigast om tio år. På kortare sikt är en genväg på en del av sträckan en bra idé. Den kan även användas vid eventuellt järnvägsbygge, säger Arnold Vonkavaara, regionchef Trafikverket region nord, till Norrbotten-Kuriren.

För att få fart på genvägsprojektet är en vägförening under bildande där Northland, Peab, Sveaskog, Pajala utveckling AB och Pajala kommun ingår. Tanken är att vägföreningen gemensamt tar lån i Nordiska investeringsbanken för att bygga vägen och att Northland och annan tung trafik betalar en vägtull för att nyttja vägen. Enligt Trafikverket beräknas den vägupprustning som krävs kosta mellan 1,3 till 1,5 miljoner kronor.