Northland Resources igång med hamnterminalbygge

I slutet av 2010 tog Northland Resources ledning beslutet om att det är Narvik, eller mer bestämt Fagernäs, cirka tre kilometer söder om Narviks centrum, som kommer att gälla som utskeppningshamn för den tornedalska malmsligen. I Fagernäs är hamnterminalbygget nu i full gång.


Två bidragande orsaker till att valet fallit på Fagernäs är att det är isfritt året om i hamnen. Dessutom tillåts fartyg med ett högre tonnage än i den alternativa hamnen i finska Kemi. Willy Sundling, logistikchef hos Northland med huvudansvar för hamnprojektet, är mycket nöjd med hur planering och förberedelser inför bygget fortlöpt.


– Narviks kommun har välkomnat oss på ett otroligt bra sätt. Deras positiva hållning har möjliggjort att vi kunnat starta i en tillfällig anläggning. Även kommunikationen med myndigheterna i tillståndsprocessen har fungerat bra. Vi är måna om att gå skonsamt fram. Det här handlar om ett långsiktigt samarbete, omgivningen måste trivas med oss för att det ska fungera bra i vår verksamhet, säger Willy Sundling.


Nu när själva byggfasen startat finns ett 60-tal personer direkt involverade i arbetet på byggarbetsplatsen. Den totala investeringen för att få till stånd en fungerande transportlösning mellan omlastningsstationen i Pitkäjärvi och hamnen i Fagernäs, landar på cirka 1,3 miljarder kronor.


Som logistikchef ansvarar Willy Sundling inte bara för hamnen i Fagernäs, utan för hela logistikkedjan - från gruvorna i Kaunisvaara till hamnen, inklusive landsvägstransporter den första biten fram till omlastningsstationen i Pitkäjärvi. Utformningen av dessa transporter prövas just nu i samverkan med Trafikverket som också medgivit tillstånd för försökstrafik med tyngre fordon.


Att lösa transporten för den tornedalska malmen är av mycket stor betydelse för Northlands gruvsatsning; och ett projekt som i sig gett upphov till en infrastruktursatsning av ett ganska ovanligt slag i regionen.


– Så gott som alla tidigare stora transportlösningar har gått i nord-sydlig riktning. Det är oerhört roligt att arbeta med denna transportlösning i öst-västlig riktning, konstaterar Sundling.


Första kvartalet 2013 ska det första fartyget med tornedalsk malmslig skeppas ut från Fagernäs.