Europas första öppna koldioxidlager startar i Norge

Northern Lights-anläggningen för koldioxidinfångning och -lagring i Øygarden utanför Bergen Foto: Torstein Lund Eik / Equinor
Northern Lights-anläggningen för koldioxidinfångning och -lagring i Øygarden utanför Bergen Foto: Torstein Lund Eik / Equinor

Northern Lights har startat lagringen av koldioxid under Nordsjön. Projektet ses som en milstolpe för europeisk CCS-utveckling.

För första gången har koldioxid injicerats och säkert lagrats i reservoaren Aurora, 2 600 meter under havsbotten i Nordsjön. Därmed är Northern Lights, världens första anläggning för transport och lagring av koldioxid som är öppen för tredje part, i drift. Projektet beskrivs som ett avgörande steg i Europas arbete för att minska utsläppen av växthusgaser.

Cementfabrikens utsläpp först ut

De första volymerna koldioxid som lagrats kommer från Heidelberg Materials cementfabrik i Brevik i Norge. Den infångade och nedkylda koldioxiden transporteras med fartyg till mottagningsterminalen i Øygarden, lossas, och leds därefter via en hundra kilometer lång pipeline till reservoaren under havsbotten.

– Med koldioxid säkert lagrad under havsbotten markerar vi en viktig milstolpe. Detta visar att avskiljning, transport och lagring av koldioxid kan bli en skalbar industri. Med stöd från den norska regeringen och i nära samarbete med våra partners har vi lyckats förvandla projektet från idé till verklighet, sade Anders Opedal, vd för Equinor, enligt företagets pressmeddelande.

Northern Lights drivs som ett joint venture ägt till lika delar av Equinor, Shell och TotalEnergies. Equinor har haft rollen som teknisk tjänsteleverantör och ansvarat för byggnationen av mottagningsanläggningen i Øygarden samt de marina installationerna. Bolaget kommer även att ansvara för driften.

Irene Rummelhoff, chef för marknader, mellanprodukter och inköp vid Equinor, framhöll projektets breda samarbetsmodell.

– Att bygga nya värdekedjor för koldioxidavskiljning, transport och lagring kräver insatser från regeringar, industri och kunder. Med Northern Lights i drift har vi visat att det är möjligt. Nu ser vi fram emot att leda säkra och effektiva operationer för partnerskapet och använda detta som en språngbräda för vidare utveckling av CCS i Europa, sade hon.

Full kapacitet redan i fas 1

Starten av injektionen markerar slutförandet av projektets första fas. Den omfattar en lagringskapacitet på 1,5 miljoner ton koldioxid per år och denna volym är redan fullbokad.

I mars tog ägarna ett slutgiltigt investeringsbeslut om att bygga ut kapaciteten i en fas 2. Den ska öka kapaciteten till minst 5 miljoner ton koldioxid per år. Beslutet möjliggjordes efter att ett avtal undertecknats med Stockholm Exergi om transport och lagring av upp till 900 000 ton koldioxid årligen. Utbyggnaden stöds av ett bidrag från EU:s finansieringsprogram Connecting Europe Facility for Energy på 131 miljoner euro.

Fas 2 bygger på den befintliga infrastrukturen men innebär också fler lagringstankar på land, en ny kaj samt ytterligare injektionsbrunnar. Nio nya cisterner har levererats till Øygarden under sommaren, vilket markerar starten på utbyggnaden.

En del av Norges Longship-projekt

Northern Lights är en del av Longship, den norska statens satsning på storskalig koldioxidavskiljning och -lagring. Staten står för omkring 80 procent av kostnaderna för projektets första fas, en investering som gjort det möjligt att utveckla en infrastruktur öppen för flera kunder.

Anläggningen består av en mottagningsterminal, en pipeline och undervattensinstallationer. Från terminalen leds koldioxiden till lagringsformationen under havsbotten, där Osebergfältets driftcentral ansvarar för övervakning och brunnsintegritet.

Equinor har redan en stark position inom CCS och har satt upp målet att till 2035 kunna hantera 30–50 miljoner ton koldioxid per år globalt. Bolaget driver parallellt flera projekt i både Europa och USA. För att dessa satsningar ska lyckas krävs, enligt Equinor, långsiktiga och förutsägbara regelverk samt fortsatt samarbete mellan regeringar, industri, kunder och tillsynsmyndigheter.

Att Northern Lights nu tagit steget från planering till drift ses som ett genombrott för CCS i Europa och som ett exempel på hur internationella samarbeten kan bidra till att minska utsläppen i en sektor som är svår att ställa om.

Källa: Equinor