Hancock Iron Ores Roy Hill-gruva i Pilbara-regionen i Australien har som mål att skapa ”världens största gruva med helt självkörande fordon, oavsett tillverkare”, enligt Epiroc. Epiroc har konverterat – från manuell till helt förarlös drift – samtliga 78 gruvtruckar i gruvan.
Nästa steg är att ta de sista gruvtruckarna i bruk och färdigställa stödfordonens kommunikationskapacitet. Epirocs system LinkOA ska enligt företaget oberoende av maskintillverkare (OEM-agnostiskt) och kan anpassas och utökas. När allt är klart kommer den självkörande fordonsflottan att bestå av 54 Caterpillar 793F-truckar och 24 Hitachi EH5000-truckar.
– Hancock Iron Ore ligger i den absoluta framkanten av gruvautomation och vi är glada att få spela en nyckelroll i deras framgång, säger Helena Hedblom, Epirocs VD och koncernchef, i ett pressmeddelande.
– Det är väldigt spännande att se de stora framsteg som gjorts i detta banbrytande projekt som innebär ett stort steg framåt för global autonom gruvdrift”.
Hancock Iron Ore (HIO) är en av världens största järnmalmsproducenter och skapades genom en sammanslagning av Hancocks Atlas Iron och Roy Hill.
Enligt Hancock Iron Ore öppnar systemets kompatibilitet med olika tillverkare upp för ”ökad produktivitet och säkerhet.
Trafikstyrningssystem och inbyggda automationssystem kan kommunicerar med stödfordon och driftcentralen som ligger cirka 1 100 km bort i Perth, enligt Epiroc.
Mer än 250 miljoner ton material har transporterats förarlöst, gruvtruckarna har kört cirka 6 miljoner kilometer, vilket motsvarar att köra jorden runt mer än 150 gånger.
Med merparten av de 78 konverterade gruvtruckarna redan i självkörande drift, närmar sig projektet nu sin slutfas. Målet är att koppla upp samtliga gruvtruckar och stödfordon, vilket beräknas vara klart i december 2025. Då blir Roy Hill-gruvan världens största leverantörsoberoende autonoma gruva.