Lastfartyg genom Nordvästpassagen

De vanligaste rutterna genom Nordvästpassagen.

Ett stort lastfartyg har den gångna veckan lyckats fullborda resan genom Nordvästpassagen, norr om Kanada och Alaska.

Hittills har det hårda klimatet i Arktis begränsat sjöfarten till mindre fartyg som med isbrytarhjälp servat mindre samhällen i Vid Norra ishavet. Med växthuseffekt och minskat istäcke kommer sjöfart och frakter - snart kanske i stor skala.

– Frakter genom Nordvästpassagen är en strategi som handlar om stora risker och stora vinster, säger Espen Solberg, Arktis-specialist vid Det Norske Veritas, som är klassningssällskap och serviceföretag för rederinäringen.

Fartyget Nordic Orion på 75 000 dödviktston är 225 meter långt och har - till skillnad från lejonparten av världens handelsflotta - förstärkt skrov för att klara is. Det lämnade Vancouver i västra Kanada i början av september och ska nå Björneborg i Finland den 7 oktober. Det är lastat med kol från det kanadensiska gruvbolaget Teck Resources till stålföretaget Ruukki.

– Genom att ta den här rutten blir resan omkring en vecka kortare än genom Panamakanalen, så fraktkostnaderna minskar, säger Sakari Kallo i Ruukki-ledningen.

(TT-Reuters)