Ny LKAB-profil och nya bolagsnamn

Nu är det snart slut på hemlighetsmakeriet. Den 1 februari byter LKAB utseende.


– Det är viktigt att komma ihåg att 1 februari bara är en startdag. Själva genomförandet tar ett par år, säger kommunikationsdirektör Lotta Fogde, till LKAB:s personaltidning Veckobladet.

Syftet med förändringen är att LKAB behöver bli lättare att känna igen för omvärlden. Detta var också grundtanken då varumärkesprojektet drog igång hösten 2010.


– Vi har tittat på företagets vision och affärsidé, och de är fortfarande giltiga. Men de har kompletterats med ett varumärkeslöfte och värderingar, och det som kommer att börja synas om knappt två veckor: en ny grafisk profil, säger Lotta Fogde, kommunikationsdirektör i LKAB.

Den största förändringen är att flera av dotterbolagen byter namn.


– LKAB:s dotterbolag spelar olika roller, men inom samma värdekedja. Det vill vi tydliggöra genom att döpa om dem till namn som visar att de tillhör LKAB-koncernen, säger Fogde.


De bolag som byter namn den 1 februari har själva bestämt vad de ska heta, inom vissa ramar. Huvudregeln är att det ska börja på LKAB och vara ett namn som beskriver verksamheten.