"Tillväxtplaner ställer ökade krav på Malmbanan"

– Våra tillväxtplaner ställer ökade krav på Malmbanan, på den svenska delen krävs fler mötesplatser och i framtiden till och med dubbelspår.
Detta framhöll Lars-Eric Aaro, vd LKAB, då han  talade vid årets upplaga av Transportforum i Linköping vid en paneldebatt kring Kapacitetsutredningen.

Gruvnäringen står i dag för cirka 15 procent av svensk bruttoexport och 40 procent av nettoexporten. LKAB står ensamt för 90 procent av EU:s järnmalmsproduktion. Allt levereras via Malmbanan.

– Malmbanan är i dag EU:s enda järnväg med 30 tons axellast och borde vara undantagen från TSI-kraven (tekniska specifikationer för interoperabilitet inom EU) eftersom vi endast trafikerar fasta punkter längs en enda linje med våra tåg, sade Aaaro i paneldebatten med fokus på gruvnäringen och transportsystemet.

Enligt Aaro har LKAB har ett unikt koncept med lastning och lossning, eldrivna och energieffektiva lok samt vagnar som utvecklats för att klara arktiskt klimat. Tågen går varje dag, året runt, oavsett väder.

I takt med att stålkonsumtionen i världen ökar, växer också LKAB:s  kunder. Bolagets målsättning är att fortsätta att växa med dem och vara en betydande leverantör av järnmalmsprodukter.

– Med investeringar i produktionsstruktur och effektiviseringar har LKAB under 2000-talet ökat sina leveranser från cirka 20 miljoner ton per år till 26 miljoner ton för 2010. I framtiden ska LKAB ha vuxit till ett företag som kan leverera 35-40 moljoner ton färdiga produkter per år, och vi planerar i dagsläget för flera nya gruvor i Malmfälten. Gruvberget i Svappavaara har redan öppnats och invigdes 2010.

Enligt Aaro är behovet av flexibilitet på marknaden, och att kunna hantera hela flödet från färdiga produkter till kund, mycket viktigt.

– Våra tillväxtplaner ställer ökade krav på Malmbanan, på den svenska delen krävs fler mötesplatser och i framtiden till och med dubbelspår, på den norska delen som också kallas Ofotbanan krävs uppgraderingar i form av ökad axellast och fler mötesplatser.

Och LKAB:s satsningar är långsiktiga, marknadsutsikterna likaså.

– Vi har unika geologiska förutsättningar och kunnandet att ta tillvara på dem då vår forskning och utveckling är världsledande i branschen. En förutsättning för vår framtidstro är dock att infrastrukturen hänger med i utvecklingen.