Outokumpu godkänner ny gruvplan – produktion kan emellertid dröja till 2030

Hautalampi-projektet är en nickel-, kobolt- och koppargruva (Ni-Co-Cu) som ligger i Outokumpus gruvområde i Finland. Projektet ägs av det svenska gruvbolaget Eurobattery Minerals och det privata finska företaget FinnCobalt.
Hautalampi-projektet är en nickel-, kobolt- och koppargruva (Ni-Co-Cu) som ligger i Outokumpus gruvområde i Finland. Projektet ägs av det svenska gruvbolaget Eurobattery Minerals och det privata finska företaget FinnCobalt.

Outokumpus nya gruvplan har godkänts, men produktionen kan inledas först före 2030. Bolaget räknar med lång tillståndsprocess.

Stadsfullmäktige i Outokumpu har gett klartecken för en ny detaljplan som omfattar det planerade gruvområdet Hautalampi. Det innebär ett viktigt steg för bolaget Finncobalt, som planerar att återuppta gruvverksamheten i det område där den tidigare Keretingruvan låg. Men även om planbeslutet nu är fattat, återstår flera år av förberedelser innan verksamheten kan inledas.

Detaljplanen omfattar ett område på cirka trehundratio hektar väster och sydväst om Outokumpus centrum. Nästan nittio procent av ytan utgörs av Hautalampis gruvfält, varav drygt hundra hektar är tänkta för aktiv användning, medan resten är avsatt som stödytor.

Inom området finns även den tidigare gruvtornet i Kereti och en intilliggande golfbana. Tornet är numera ett skyddat industriminne.

– Detaljplanen möjliggör uppförandet av byggnader som behövs för gruvverksamheten. Den totala byggrätten uppgår till ungefär tjugofemtusen kvadratmeter våningsyta, säger Jukka Ropponen, planläggare vid Outokumpu stad.

Ett av de planerade byggprojekten är ett anrikningsverk, där malmen ska behandlas.

Kobolt, nickel och koppar till batteriindustrin

Finncobalt planerar att expandera det tidigare gruvområdet och bygga ny infrastruktur, bland annat ett modernt anrikningsverk. Själva vidareförädlingen av det koncentrat som produceras kommer dock att ske på annan plats.

Bolaget vill bryta kobolt, nickel och koppar – metaller som är avgörande för produktionen av batterier till elbilar. Enligt nuvarande uppskattningar går det åt omkring femtio kilo nickel, åtta kilo litium och sju kilo kobolt för att tillverka ett batteri till en helt eldriven bil.

Gruvverksamheten ska bedrivas under jord, men innan arbetet kan påbörjas krävs ett giltigt miljötillstånd. Den processen är fortfarande under behandling.

– Parhaimmillaan olemme tuotannossa ennen vuotta 2030, säger Ilari Kinnunen, vd för Finncobalt.

I översättning: – I bästa fall är vi i produktion före år 2030.

Kinnunen uppskattar att gruvan kan komma att sysselsätta omkring etthundrafemtio personer under minst ett decennium.

Lång väg kvar trots klar detaljplan

Även om kommunens beslut att anta detaljplanen är ett nödvändigt steg i processen, återstår fortfarande en rad tillstånd och förberedelser innan gruvan kan tas i bruk.

Planområdet omfattar både ny och befintlig infrastruktur, och utvecklingen förutsätter att miljötillståndet beviljas, samt att finansiering och tekniska lösningar faller på plats.

Bakgrunden till projektet är EU:s växande behov av så kallade kritiska råvaror, där just kobolt, nickel och koppar ingår. Dessa råmaterial är centrala i den pågående omställningen mot elektrifiering och fossilfri industri, men produktionen inom unionen är fortfarande begränsad.

Finncobalts projekt i Outokumpu betraktas därför som en del av den bredare europeiska strategin för att säkra tillgången på nödvändiga metaller inom EU:s gränser.

Källa: Yle.